کروز کنترل چیست و چگونه کار می کند؟

تاریخ : چهارشنبه, 10 آذر 1400 | بازدید : 2196 | نظرات : 0

هنگام رانندگی طولانی مدت در یک جاده، فشار دادن پدال گاز بسیار خسته کننده خواهد بود. کروز کنترل قابلیتی است که به کاهش خستگی در هنگام رانندگی در مسافت طولانی کمک می کند. این سیستم از شیوه رانندگی انسان تقلید می کند. اما به جای فشار دادن پدال گاز، از یک محرک برای کنترل دریچه گاز استفاده می کند و به خودروی شما کمک می کند تا با همان سرعت به حرکت خود ادامه دهد. در واقع این آپشن مدرن به شما این امکان را می دهد تا بدون فشردن پدال گاز همواره با یک سرعت مشخص به مسیر ادامه دهید. نصب این قطعه در زمان کوتاهی انجام می شود و مهمترین مزیت کروز کنترل این است که از افزایش سرعت جلوگیری می کند. 

سیستم کروز کنترل چیست؟

انواع کروز کنترل

آموزش و نحوه استفاده از کروز کنترل

مزایا و معایب کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل با لیمیتر چه تفاوتی دارد؟

آیا کروز کنترل را می توان روی هر خودرویی نصب کرد؟

 

کروز چیست

 

سیستم کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل یک سیستم هوشمندانه است که به شما قابلیت رانندگی با یک سرعت ثابت را می دهد. سیستم کروز کنترل شامل تعدادی کنترلر یا دکمه خاص می باشد که با استفاده از آن ها می توان عملیات مختلفی را همچون فعال کردن سیستم، افزایش سرعت تنظیم شده، کاهش سرعت خودرو، بازگرداندن خودرو به سرعت قبلی و سایر موارد انجام داد. خودروهایی که پدال گاز برقی دارند توانایی تنظیم سرعت ثابت را به راننده می دهند و مسافت های طولانی را برای راننده آسان تر می کنند. سیستم کروز کنترل مورد استفاده در خودروهای قدیمی از طریق یک کابل به پدال گاز متصل می شود تا پدال گاز را در یک موقعیت خاص نگه دارد که سرعت از پیش تعیین شده حفظ شود.

نسل جدید کروز کنترل که به آن کروز کنترل فعال ( تطبیقی ) می گویند به صورت الکترونیکی سرعت را از طریق یک برنامه بدون کابل مدیریت می کند. این محصول  با استفاده از سنسور های نصب شده به جلوی خودرو، فاصله شما را با خودروی جلویی حفظ می کند تا از بروز حادثه جلوگیری کند. به عنوان مثال اگر خودروی جلویی سرعت خود را کاهش دهد،کروز کنترل فعال با استفاده از ترمز موتور ،سرعت خودروی شما را کاهش می دهد تا فاصله تنظیم شده حفظ شود. این مزیت گامی بزرگ برای قدم برداشتن به سمت خودرو های خود ران است.

 

مانیتور سمند ef7

 

مزایای کروز کنترل

 

انواع کروز کنترل

اساساً 4 نوع کروز کنترل از مدل های پایه گرفته تا سیستم‌هایی که می‌توانند ترافیک توقف، شروع حرکت و حتی تغییر مسیر را تنظیم کنند، وجود دارند.

1. محدود کننده سرعت یا لیمیتر

این سیستم یکی از ساده ترین مدل های کروز کنترل می باشد که برندهایی مانند سیتروئن، فورد، نیسان، پژو، رنو، ون ها به این سیستم مجهز هستند. در این مدل، بعد از آنکه راننده سرعت مورد نیاز خود را تعیین کرد، با فشردن پدال گاز دیگر نمی‌تواند سرعت خودرو خود را زیاد کند و این عمل هیچ تاثیری در تغییر سرعت خودرو نخواهد داشت. رعایت محدودیت های سرعت و کاهش مصرف سوخت از مزایای این مدل کروز کنترل به شمار می آید.

2. کروز کنترل استاندارد

یکی از رایج ترین آپشن ها بر روی خودرو های جدید، کروز کنترل استاندارد می باشد که راننده بعد از فعال کردن این سیستم، می‌تواند به راحتی با فشردن تنها یک دکمه، سرعت خودرو خود را تنظیم کرده و تغییر دهد. مهمترین مزیت این مدل کروز کنترل نسبت به مدل قبل این است که بیشترین میزان بهینه سازی مصرف سوخت را دارد و در سفر ها و مسیر های طولانی آسایش بیشتری برای راننده فراهم می نماید. البته این سیستم تنها در مسیر های باز و کم تردد کاربرد دارد که از معایب آن محسوب می شود.

3. کروز کنترل تطبیق پذیر

بدون شک می توانیم این مدل را به عنوان یکی از پیشرفته ترین انواع کروز کنترل نام ببریم. این سیستم دارای لیزر یا رادار است و به راننده این امکان را می دهد که با روشن کردن این سیستم، خودرو طبق فاصله با ماشین جلویی، سرعت خود را کنترل کند. تنظیم سرعت خودرو با توجه به ترافیک مسیر، مصرف سوخت بهینه تر و آسایش بیشتر راننده از مزایای کروز کنترل تطبیق پذیر به شمار می آید.

4. کروز کنترل نیمه اتوماتیک

این مدل به عنوان آخرین تکنولوژی سیستم های کروز کنترل می تواند کنترل گاز، ترمز و فرمان خودرو را برعهده بگیرد که البته در برخی موارد به علت تشخیص اشتباه اشیا، نیاز به دخالت راننده نیز وجود دارد.

 

قیمت مانیتور ام وی ام x33

 

آموزش و نحوه استفاده از کروز کنترل

کروز کنترل دارای دکمه های مختلفی است که هر کدام عملیاتی خاص را انجام می دهند که عبارتند از:

On/Off: برای فعال کردن و یا خاموش کردن کروز کنترل

Resume: بازگرداندن کروز کنترل به مدار و تنظیم سرعت قبلی روی خودرو

Set/Accel: تنظیم سرعت دلخواه روی خودرو و افزایش سرعت به میزان یک واحد

Coast/Decelerate: کاهش سرعت خودرو به میزان یک واحد

 Cancel: خارج کردن کروز کنترل از مدار

 

ابتدا شرایط رانندگی و جاده را ارزیابی کنید. کروز کنترل برای استفاده درشرایط آب وهوایی خطرناک طراحی نشده است. قبل از اعمال کروز کنترل، موانع پیش رو را بررسی کنید، به خصوص اگر اولین بار است که از این سیستم استفاده می کنید. بعد از ورود به جاده، سرعت‌ خود را به حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت برسانید. در حالی که همچنان گاز را می‌فشارید، دکمه on/off مربوط به کروز کنترل را فشار بدهید. کروز کنترل‌هایی که برای فعال کردن‌شان باید از یک دسته استفاده کنید، به فلشی توجه کنید که جهت فعال کردن آن را نشان می‌دهد و معمولاً با علامت Set Coast یا فقط Coast مشخص شده است. به این نکته توجه داشته باشید وقتی پدال گاز را رها می‌کنید، دور موتور پایین می‌آید و نشان می دهدکه کروز کنترل فعال شده است. چراغ کوچکی که روی پنل کنترل قرار دارد نیز این موضوع را به شما اطلاع خواهد داد.

نکته: به هیچ وجه سعی نکنید که سرعت خود را بالاتر از حد مجاز تنظیم کنید زیرا بسیار خطرناک است.

نکته: برای غیر فعال کردن کروز کنترل، پدال ترمز را بفشارید و یا دکمه on/off را دوباره فشار بدهید تا بتوانید از طریق پدال گاز کنترل خودرو را در دست بگیرید. علت این که گفته می‌شود پیش از فعال کردن کروز کنترل سرعت را به حدود ۶۵ کیلومتر بر ساعت برسانید این است که بیشتر خودروها باید به یک سرعت معین برسند، در غیر این صورت کروز کنترل فعال نخواهد شد.

 

تفاوت کروز کنترل با لیمیتر

 

مزایا و معایب کروز کنترل چیست؟

 

مزایای کروز کنترل

1. خستگی کمتر در مسافت های طولانی: زمانی که در جاده های صاف و طولانی هستید استفاده از کروز کنترل می تواند برای پا های شما مناسب باشد و دیگر کمتر خسته شوید.

2. کاهش مصرف سوخت: زمانی که سرعت ثابت شود، مصرف سوخت به طرز قابل توجهی کمتر می شود و در طولانی مدت می تواند از هزینه های گزاف شما جلوگیری کند.

3. دیگر جریمه نمی شوید: با کروز کنترل می توانید از غافلگیری توسط دوربین های ثبت سرعت در امان بمانید و دیگر برای سرعت غیر مجاز جریمه نشوید.

4.  قابلیت نصب بدون نیاز به هرگونه تغییر در سیستم برق و مکانیک خودرو و نیز بدون هرگونه برشکاری یا سوراخکاری در مدت زمان بسیار کوتاه

5. امکان افزایش و یا کاهش دقیق سرعت خودرو تنها با استفاده از کلیدهای واسط

6. امکان استفاده از پدال گاز برای افزایش مقطعی سرعت خودرو در مواردی نظیر سبقت گرفتن

 

این مطلب را نیز از دست ندهید: همه چی درباره کیلس استارت + بهترین مارک کیلس استارتر

 

معایب کروز کنترل

1. احتمال خواب آلودگی: تجربه رانندگان نشان داده استفاده طولانی مدت از کروز کنترل می تواند باعث شود راننده خواب آلوده شود و خطر ساز می شود .

2. واکنش راننده کند می شود: گزارش شده استفاده طولانی از کروز کنترل باعث می شود واکنش شما نسبت به اتفاقات ناگهانی جاده کند شود و نتوانید به موقع از کروز کنترل استفاده کنید. البته اگر از کروز کنترل فعال استفاده کنید دیگر با این مشکل مواجه نیستید.

3. در همه جاده ها قابل استفاده نیست: کروز کنترل در جاده های بین شهری صاف و هموار قابل استفاده است اما به هیچ وجه برای جاده های پیچ در پیچ مناسب و ایمن نیست و استفاده از آن می تواند خطرناک باشد .

 

آموزش کار با کروز کنترل

 

کروز کنترل با لیمیتر چه تفاوتی دارد؟

لیمیتر همانطور که از نامش پیداست، به معنای محدود کننده است. یعنی با تنظیم آن روی سرعت دلخواه دیگر هر چقدر هم که پدال گاز را فشار دهید، از آن سرعت تنظیم شده بیشتر نمی شود و مناسب سفر های داخل شهری است. همین توضیح دقیقا تفاوت لیمیتر با کروزکنترل را معلوم می کند. در کروز کنترل سرعت روی یک عدد ثابت می شود و دیگر نیاز به فشردن پدال گاز نیست اما در لیمیتر باید پدال گاز را فشار دهید تا از سرعت مورد نظر کمتر نشود. لیمیتر برای رانندگی بدون ترس از جریمه شدن برای سرعت غیر مجاز بسیار مناسب است. لیمیتر روی هر سرعتی تنظیم می شود اما برای استفاده از کروز کنترل باید دنده 4 به بالا باشد.

 

آیا کروز کنترل را می توان روی هر خودرویی نصب کرد؟

کروز کنترل مانند سقف پانوراما از اپشن هایی است که در برخی از خودروهای لوکس مشاهده می کنیم. شاید تصور کنید که این سیستم بر روی هر خودرویی قابل نصبه، ولی خوب است بدانید که کروز کنترل تنها بر روی خودروهایی استفاده می شود که به سیستم برقی مولتی‌پلکس مجهز باشند. مانند: پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ مدل های 1391 به پایین که دارای دریچه گاز فلزی برقی هستند. خوشبختانه بعد از تحریم صنعت خودرو سازی شرکت های سازنده خودرو دست به کار شدند و با یک ترفند کروزکنترل را برای تمامی خودروها حتی مدل های دریچه گاز سیمی امکان پذیر کردند اما با قیمت بیشتر. به این ترتیب حتی شما می توانید از مزایای این سیستم پیشرفته بر روی پراید نیز استفاده کنید.

 

آپشن کروز کنترل چیست؟

کروز کنترل یک سیستم هوشمند است که به راننده اجازه می دهد با سرعت ثابت رانندگی کند. سیستم کروز کنترل شامل تعدادی کنترلر یا دکمه مخصوص می باشد که با استفاده از آنها می توان عملیات مختلفی از جمله فعال سازی سیستم، افزایش سرعت تنظیم شده، کاهش سرعت خودرو، برگرداندن خودرو به سرعت قبلی و موارد دیگر را انجام داد.

 

تفاوت کروز کنترل و لیمیتر چیست؟

در کروز کنترل سرعت روی یک عدد ثابت می شود و دیگر نیاز به فشردن پدال گاز نیست اما در لیمیتر باید پدال گاز را فشار دهید تا از سرعت مورد نظر کمتر نشود.

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
اینستاگرام