پراید بخریم یا تیبا؟

تاریخ : پنجشنبه, 25 آذر 1400 | بازدید : 7779 | نظرات : 4

تیبا بهتر است یا پراید؟ پراید و تیبا دو خودروی پرفروش بازار داخلی ایران هستند که به دلیل قیمت پایین و صرفه اقتصادی، محبوبیت بسیاری در نزد خریداران خودرو دارند. تیبا نسبت پراید از موتوری قدرتمند و امکانات بهتری برخوردار است و در مقابل پراید از نظر ارزانی قیمت حرف اول را می زند. پراید بخریم یا تیبا، این سوالی است که ممکن است برای شما نیز پیش بیاید. با ما در این مطلب از آپشن کالا همراه شوید تا با مقایسه پراید با تیبا از نظر مشخصات فنی، طراحی، آپشن‌ها و ایمنی بتوانید انتخابی درست و رضایتمندانه داشته باشید.

 

تیبا یا پراید

تیبا یا پراید؟

بیایید برای پاسخ به سوال پراید بهتره یا تیبا، ابتدا دو خودرو پراید و تیبا را معرفی کنیم. پراید یکی از پرفروش ترین و ارزانترین خودروهای موجود در بازار است که علیرغم ایمنی و کیفیت ضعیف محبوبیت بسیاری دارد. شرکت سایپا، پراید را در مدل و تیپ های مختلف به بازار وارد کرده است و اگرچه همه ی آنها در گروه پر فروش ترین خودروهای کشور قرار می گیرند ولی پراید 131 که مدل فیس لیفت صبا می باشد از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

در سال 1388 شرکت خودروسازی سایپا از خودرویی به نام تیبا رونمایی کرد که به‌دلیل برخورداری از مزایایی همچون قیمت مناسب، پیشرانه قوی‌تر و طراحی به‌روزتر نسبت به پراید، مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. مهمترین تفاوت تیبا با پراید، ایمنی بهتر این خودرو می باشد که می تواند احتمال مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را تا اندازه هرچند کم پایین بیاورد. هرچند که با وجود این مزیت، تیبا به اندازه پراید پر فروش نیست. در ادامه با همراه شوید تا به بررسی جواب « تیبا یا پراید » بپردازیم.

 

قیمت مانیتور پراید

 

مقایسه تیبا با پراید از نظر طراحی داخلی

طراحی داخلی این دو خودرو البته تفاوت چندانی با هم ندارند؛ کیلومترشمار و دورسنج تیبا خیلی با پراید متفاوت نیستند. رودری‌ های این دو خودرو نیز شباهت زیادی به هم دارند. البته بخش میانی (کنسول  میانی) تیبا در مقایسه با پراید از طراحی جدیدتری برخوردار است و داشبورد آن نیز شکل و شمایل نوینی دارد. تیبا از نظر ابعاد داخلی فضای نسبتاً بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد؛ بنابراین، به‌خصوص سرنشینان عقب با کمبود مضاعف فضا روبرو نخواهند شد. اما زمانی‌که وارد کابین پراید می‌شوید، اولین نکته‌ای که توجه شما را جلب خواهد کرد، کمبود فضا در این خودرو است. پراید یک خودرو کوچک با فضای اندک است و اصلاً احساس راحتی را برای سرنشینان فراهم نمی‌کند.

نکته: مقایسه ساینا و تیبا و پراید از نظر طراحی داخلی نشان می دهد که ساینا پیشرفت چشمگیری داشته است.

 

مقایسه پراید با تیبا از نظر طراحی خارجی

خودروی تیبا نسبت به پراید از نظر ظاهر، شکل مدرن‌تری دارد. هر چند این محصول سایپا که یک خودروی شهری اما جوان‌پسندتر از پراید است به دلیل خطوط حجم‌دهنده‌ روی کاپوت و گلگیرها، ظاهر مینیاتوری و کوچک آن کمی ناموزون دیده می شود. از این گذشته، چراغ‌های جلوی این خودرو و جلوپنجره‌ای کوچک در وسط آن، سنخیتی با یکدیگر ندارند. با همه ی اینها، ظاهر ساده و بدنه مکعبی پراید در مقایسه با تیبا از نظر زیبایی ظاهر چیزی برای گفتن ندارد. ولی قیمت پایین پراید توانسته است تا حدودی طراحی ساده این خودرو را برای مشتریان جبران کند.

 

قیمت مانیتور پژو پارس داشبورد جدید

 

 

تفاوت تیبا با پراید

 

تفاوت تیبا با پراید از نظر فنی

در ادامه مطلب «پراید بخریم یا تیبا؟» این دو خودرو را از نظر مشخصات فنی بررسی خواهیم کرد. تجربیات نشان می‌دهد که تیبا از نظر فنی نسبت به پراید دارای برتری نسبی است و قدرت بیشتر موتور تیبا را می توانیم به عنوان برگ برنده آن نام ببریم. بخصوص اینکه پراید بعد از افزایش وزن، هنوز با موتور 1300 سی سی به بازار می آید و باعث می شود شتاب کمتری در دسترس داشته باشید. اگرچه هر دو خودرو از موتور 4 سیلندر خطی استفاده می‌کنند، اما موتور تیبا از نظر حجم، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور دارای برتری نسبت به پراید است.

نکته: شتاب پایین را می توانیم از معایب تیبا 2 نام ببریم و شاید حتی شتاب آن از پراید نیز کمتر باشد .

 

از نظر ایمنی، تیبا بهتره یا پراید؟

در مقایسه پراید و تیبا از لحاظ ایمنی باید بگوییم که پراید اصلا در وضعیت خوبی قرار ندارد و تیبا یک سر و گردن از پراید بالاتر است. ستون‌های کناری تیبا در مقایسه با پراید محکم‌تر هستند و در تصادفات از کنار صدمه‌ کم‌تری را بر خودرو تحمیل می‌کنند. در کل آمار تصادفات تیبا به نسبت کمتر است و می تواند خودرویی بهتر باشد. 2 مورد از اصلی ترین تفاوت های تیبا و پراید در ایمنی خودرو از نظر برخورد با عابر پیاده است. طراحی خودروی پراید به شکلی است که در زمان برخورد با عابر پیاده، فرد به زیر خودرو کشیده می‌شود، در حالی که  فرد باید بر کاپوت پرت بشود. نکته دوم آزمایش ضربه از کنار است که نمی‌توان بیشتر از این چیزی که در پراید تدبیر شده آن را افزایش داد، ولی در خودروی تیبا می‌توان این شرایط را فراهم کرد.

نکته: تغییرات و ظرافت های پراید و تیبا ناچیز است، اما همین مقدار کم سبب می شود تا تیبا بتواند در حیطه استانداردهای 85 گانه موفق‌تر عمل کند.

 

این مطلب را نیز حتما بخوانید: جک برقی صندوق عقب خودرو چیست؟

 

مصرف سوخت پراید یا تیبا؟

مصرف سوخت از نکات مهمی است که هنگام خرید یک خودرو باید به آن توجه کنید. باوجود اینکه پراید با استانداردهای خودروسازی جهانی جور در نمی‌آید، اما 6.8 لیتر بنزین در صد کیلومتر مصرف می‌کند که آن را در داخل ایران به خودرویی کم‌مصرف تبدیل کرده است. صفر تا 100 این خودرو هم 15 ثانیه محاسبه شده است. این در حالی است که تیبا طی مدت 13.5 ثانیه خودش را به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رساند. با این اوصاف می‌توان نتیجه گرفت که تیبا نه نسبت به استانداردهای جهانی، بلکه نسبت به تجهیزات فنی پراید، برتری دارد.

 

مقایسه آپشن و امکانات رفاهی

شاید صحبت از امکانات و تجهیزات رفاهی پراید و تیبا چندان جالب نباشد. چراکه این دو خوردو امکانات و آپشن های خاصی مانند کیلس استارتر یا پدل شیفتر را ارائه نمی دهند. در بسیاری از مواقع هم برای استفاده از خدمات عادی هم باید پول بیشتری پرداخت کرد. از طرف دیگر شیشه گرم کن یا فرمان هیدرولیک را واقعا در حال حاضر نمی توان یک آپشن خاص به حساب آورد. اما با این وجود و در رنج قیمتی پیشنهاد ما تیبا است چراکه در همین امکانات اندک هم بهتر از پراید عمل می کند. شاید بپرسید کیلس استارت چیست؟ برای جواب می توانید به مقاله های قبل مراجعه کنید.

در جدول زیر آپشن ها و امکانات دو خودرو تیبا و پراید 131 را مشاهده می کنید.

 

               تجهیزات

               تیبا

             پراید

              چراغ

نظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌خطر سوم

تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، چراغ‌خطر سوم، چراغ عقب مجهز به مه‌شکن

          سیستم مولی مدیا

اسپیکرهای جلو و عقب- سیستم پخش با قابلیت پشتیبانی از CD، MP3، USB

اسپیکرهای جلو و عقب- سیستم پخش با قابلیت پشتیبانی از CD، MP3

             صندلی

تنظیم دستی 6 حالته صندلی راننده و 4 حالته صندلی سرنشین جلو

تنظیم دستی صندلی

               آینه

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

              رینگ 

             13 اینچی

              13 اینچی

            تهویه مطبوع

         تهویه هوای دستی

          تهویه هوای دستی

             شیشه

           بالابرهای برقی جلو

            بالابرهای برقی جلو

         سیستم هشداردهنده

              ایموبلایزر

             ایموبلایزر

           سایر امکانات

 قفل مرکزی، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل، گرم‌کن شیشه عقب، ریموت‌کنترل

قفل مرکزی، گرم‌کن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، فرمان باقابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل

 

 تجربه رانندگی با تیبا یا پراید، کدام بهتر است؟

 

در خصوص تجربه رانندگی هم تیبا حس بهتری دارد. هنگام نشستن در تیبا و رانندگی حس بهتری از قدرت و سرعت را تجربه خواهید کرد. افزایش حجم موتور و در مجموع افزایش توان خروجی تیبا باعث شده تا این خودرو در مقایسه با پراید، عملکرد تند و تیزتری داشته باشد. اگرچه پراید به دلیل وزن کمتر خود، در ابتدای حرکت می‌تواند اندکی سریع‌تر از تیبا عمل کند، اما با افزایش سرعت این تیبا است که برنده این رقابت است. مسلما با نشستن در کابین تیبا نسبت به پراید احساس آرامش و امنیت بیشتری خواهید داشت، اما در کل توصیه می کنیم هنگام رانندگی با این دو خودرو سعی کنید حتما سرعت مجاز را رعایت کرده و هیچ گاه بیشتر از 100 کیلومتر بر ساعت حرکت نکنید.

 

بازار فروش خودرو پراید بهتر است یا تیبا؟

و اما درخصوص بازار فروش دو خودرو باید بگویم که پراید خودروی شناخته‌شده‌ای است و هرزمان که بخواهید برای فروشش با مشکل چندانی روبه‌رو نخواهید شد، اما تیبا خودرویی است که تا رسیدن به بازار پراید فاصله‌ زیادی دارد. اما با توجه به شرایط موجود و عدم توان خرید خودرو در بازه 140 میلیون تومان تنها خودرو عرضه شده در این رنج می توان نام برد که در حال حاضر بازار خوبی برای خود درست کرده است.

 

تفاوت تیبا با پراید

 

بالاخره پراید بخریم یا تیبا؟

در این مطلب ما تلاش کردیم تا با مقایسه تیبا و پراید از هر نظر، تصمیم گیری برای تیبا بخریم یا پراید را برای شما دوستان آسان کنیم. در مجموع اگر قیمت برایتان خیلی مهم است و نیت فروش دارید، پراید انتخاب بهتری است زیرا نسبت به تیبا هم قیمت ارزانتری دارد و هم بازار فروش بهتر. اما اگر محدودیت چندانی در بودجه ندارید، تیبا انتخاب خوب تری است زیرا این خودرو از طراحی ظاهری به‌روزتر، ایمنی بیشتر و همچنین تجربه رانندگی بهتر برخوردار بوده و گزینه مناسبت‌تری نسبت به پراید می باشد.

 

پراید بهتر است یا تیبا؟

در کل اگر قیمت برای شما خیلی مهم است و قصد فروش دارید، پراید انتخاب بهتری است چون نسبت به تیبا هم قیمت ارزان تری دارد و هم بازار فروش بهتر. اما اگر محدودیت بودجه زیادی ندارید تیبا انتخاب بهتری است زیرا این خودرو طراحی به روزتر، ایمنی بیشتر و همچنین تجربه رانندگی بهتری دارد و گزینه مناسب تری نسبت به پراید است.

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
رضا طاهری گفته که :
پنجشنبه, 10 آذر 1401
شاسی پراید با تیبا فرق داره؟
مدیریت سایت در پاسخ گفته که :
در مورد تفاوت شاسی پراید و تیبا باید بگویم که تیبا از لحاظ شاسی و سقف از پراید محکمتر است.
محمد رسولی گفته که :
چهارشنبه, 16 شهریور 1401
موتور پراید و تیبا چه تفاوتی دارند؟
مدیریت سایت در پاسخ گفته که :
در مورد تفاوت موتور پراید و تیبا باید بگویم اگرچه هر دو خودرو از موتور 4 سیلندر خطی استفاده می‌کنند، اما موتور تیبا از نظر حجم، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور از پراید است.
اینستاگرام