کار پلی (CarPlay) چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

تاریخ : شنبه, 07 خرداد 1401 | بازدید : 17764 | نظرات : 0

سیستم کارپلی Apple CarPlay چیست؟

سیستم کارپلی (Apple CarPlay) در ابتدای در سال 2014 با هدف حفظ سلامتی و ایمنی افراد در حین رانندگی توسط شرکت اپل طراحی و منتشر شد. کار پلی چیست؟ کارپلی به رانندگان خودرو این را امکان می دهد تا منوی گوشی آیفون خود را در صفحه مانیتور داشته باشند و بتوانند از امکانات و مجموعه ای از عملکردهای تلفن همراه خود مانند مسیریابی، برقراری تماس، خدمات موسیقی و پیام دادن- از طریق صفحه نمایشگر خودرو استفاده کنند. خدماتی مانند Apple CarPlay برای برقراری ارتباط در حین حرکت یک ضرورت محسوب می شود زیرا در بیشتر کشورها استفاده از تلفن هنگام رانندگی غیرقانونی است. در حالی که عملکرد بلوتوث به شما امکان می دهد در حال حرکت تماس بگیرید، CarPlay امکان دسترسی به ویژگی های بسیار بیشتری را به روشی راحت تر به شما می دهد. سیستم Apple CarPlay از دیگر قابلیت های تعبیه شده در بسیاری از سیستم های صوتی کاربرپسند تر است و با محیط جذاب، کاربری آسان و آیکون های بزرگ خود، طرفداران زیادی را برای خود ایجاد کرده است.

 

اپل کارپلی چیست

 

نحوه اتصال آیفون به اپل کارپلی

در وهله اول خودروی شما باید از قابلیت اپل کار پلی پشتیبانی کند. بعد از آن شما به یک آیفون 5 یا بالاتر  1 iOS 7. نیاز دارید. درضمن لازم است سیری را برای کارپلی فعال کرده باشید. برای فعال‌سازی سیری ابتدا به  Settings و سپس به Siri & Search بروید تا از روشن بودن این قابلیت مطمئن شوید.

برای شروع باید ابتدا خودرو را روشن و آیفون خود را با کابل لایتنینگ-USB به آن متصل کنید.البته بعضی خودروها کارپلی بی‌سیم دارند اما تعداد آن‌ها زیاد نیست. به Settings > General > CarPlay  بروید و آیفون خود را را کارپلی جفت کنید؛ برای این کار باید دکمه voice روی فرمان را فشار داده و چند ثانیه نگه دارید. اگر بعد از جفت‌سازی دستگاه کارپلی به طور خودکار برای شما باز نشد، می توانید با لمس آیکون CarPlay روی نمایشگر آن را اجرا کنید. اگر اولین باری است که این کار را انجام می دهید، نیاز به بازکردن قفل گوشی خود خواهید داشت. پیغام نمایش‌داده شده روی گوشی را تایید کنید و مرحله جفت‌سازی تمام است!

 

این مطلب را نیز از دست ندهید: اندروید اتو (Android Auto) چیست؟

 

چگونه از اپل کارپلی استفاده کنیم؟ 

اپل کارپلی به واسطه siri و فرمان صوتی، صفحه لمسی خودرو و سایر دکمه ها روی فرمان و کنسول مرکزی همراه شما خواهد بود تا به صورت دستی و یا به صورت صوتی بتوانید از اپل کارپلی به راحتی استفاده کنید و نیازهای خود را برطرف سازید. در iOS 13 و بالاتر شما صفحه‌ای با نام Dashboard خواهید دید که در آن نقشه، تنظیمات پخش موسیقی و پیشنهادهای سیری وجود دارد. برای دیدن برنامه‌های کارپلی و بستن Dashboard، انگشت‌تان را از راست به چپ بکشانید. هر صفحه حاوی ۸ برنامه است و با هربار کشیدن انگشت (Swipe) برنامه‌های دیگری را می توانید مشاهده کنید.

نوار سمت چپ سیگنال وای فای و زمان، و همچنین میانبری حاوی سه برنامه اخیری که از آن‌ها استفاده کرده‌اید را به شما نشان می دهد. برنامه نقشه همیشه در صدر، برنامه مدیاپلیر در وسط و برنامه‌هایی مثل Phone, Messages و Settings در قسمت پایین نشان داده می شوند.

در پایین این بخش، دکمه Dashboard قرار دارد. با لمس این دکمه به Dashboard برنامه‌های اخیر خود باز خواهید گشت. البته در نسخه‌های قدیمی‌تر کارپلی دکمه‌ی فیزیکی Home برای این کار استفاده می شود.

نکته: سیری (siri) ، تحت عنوان اپلیکیشنی فوق پیشرفته برای ios کار می کند و فرمان های صوتی شما را پاسخ گو می باشد.

نکته: برای استفاده از سیستم صوتی اپل کارپلی لازم است که که خودروی شما مجهز به تکنولوژی تشخیص صوت باشد؛ در غیر این صورت باید برای استفاده از آن از صفحه نمایش و یا دکمه هایی که روی کنسول و یا فرمان خودروی شما ایجاد شده، استفاده کنید.

 

نحوه استتفاده از کارپلی

 

مزایای استفاده از سیستم کارپلی
 

1. برقراری تماس و ارسال پیامک از طریق مانیتور خودرو

قابلیت ارسال پیامک و همچنین قابلیت تماس یکی از مزایای مهم سیستم کارپلی می باشد. همانطور که می دانید ارسال پیامک در حین رانندگی کار بسیار خطرناکی می باشد. اما اگر به هر دلیلی لازم است این کار را انجام بدهید، مسلما استفاده از مانیتور خودرو به جای استفاده از صفحه کوچک بهتر خواهد بود. این پیامک از طریق سیم کارت شما و دسترسی به مخاطبان شما ارسال خواهد شد.

 

2. فرمان‌های صوتی مختلف به مانیتور

از دیگر مزایای سیستم کارپلی، قابلیت فرمان های صوتی مختلف به مانیتور می باشد.  این قابلیت به شما کمک می کند که به جای استفاده از دکمه ها و لمس مانیتور از فرمان صوتی برای انجام کارها استفاده کنید. البته لازمه استفاده از این قابلیت این است که خودرو شما کارایی اجرای فرمات صوتی سیستم Apple carplay را داشته باشد. به عنوان مثال اگر بخواهید به جایی مثل میدان آزادی بروید، می توانید به صورت صوتی بگویید که به میدان آزادی می روم. یا مثلا اگر می خواهید که با مادرتان تماس بگیرید کافی است که بگویید با مادر تماس بگیر. برای انجام دادن این کار هم کافی است دکمه تعبیه شده در داشبورد خودرو خود را فشار دهید. سپس فرمانی را که می خواهید به مانیتور بدهید.

 

معایب استفاده از سیستم کارپلی

1. پس از ورود به Apple CarPlay، دیگر به منوی تنظیمات مربوط به ماشین خود دسترسی نخواهید داشت و برای دسترسی مجدد به آنها باید از Apple CarPlay خارج شوید.

2. هنگامی که آیفون خود را به ماشین خود متصل می کنید و از Apple CarPlay استفاده می کنید، صفحه آیفون شما قفل می شود و دیگر نمی توانید مستقیماً از تلفن استفاده کنید.

3. یکی دیگر از نقاط ضعف اپل کارپلی، عدم پشتیبانی از قابلیت اتصال بدون سیم (وایرلس) در بسیاری از وسایل نقلیه است.

 

مزایا و معایب کارپلی

 

کدام گوشی ها قابلیت اتصال کارپلی را دارند؟

سیستم Apple CarPlay به گونه ای طراحی شده است که تمامی گوشی های اپل می توانند از این سیستم استفاده کنند. از آیفون 5 به بعد تمامی گوشی های اپل قابلیت کارپلی را دارند. بنابراین اگر گوشی شما آیفون 4 نیست، می توانید از این قابلیت استفاده کنید.

 

چه خودروهایی از اپل کارپلی پشتیبانی می کنند؟

بسیاری از برندهای معتبر خودروسازی در حال حاضر خدمات Apple CarPlay را برای برخی از مدل های خود ارائه می دهند. در حال حاضر برندهایی مانند آئودی، رولزرویس، بنتلی، سیتروئن، لامبورگینی، نیسان، مرسدس بنز، پورشه، پژو و ... از خدمات اپل کارپلی پشتیبانی می کنند.

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
اینستاگرام