ساب در خودرو چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ : یکشنبه, 16 آبان 1400 | بازدید : 7240 | نظرات : 2

ساب ووفر خودرو یکی از تجهیزات اصلی سیستم صوتی است که با تولید صدای بم بسیار قوی جذابیت موسیقی را چندین برابر می کند. در واقع ساب ووفرها اسپیکرهایی بر اساس تولید صدای بم هستند که به شدت بم بودن صدای موسیقی می‌پردازد. سرعت پیشرفت در دنیای صوتی کمتر از توسعه یک خودرو نیست. با این حال، بسیاری از رانندگان عملکردهای مختلف یک ساب ووفر و بلندگوها را در اجزای یک نصب صوتی خودرو درک نمی کنند. از نظر شکل، ساب ووفر و بلندگوهای نصب شده در خودرو تقریباً طراحی مشابهی دارند اما از نظر عملکرد بسیار متفاوت هستند. ساب ووفر یک سیستم بلندگوی باس است که می تواند فرکانس های پایین تری داشته باشد. وظیفه اصلی ساب ووفر ایجاد صدا از 10 هرتز تا 200 هرتز است. بهتر است بدانید که خوب است بدانید صدای زیر توسط دستگاهی به نام توییتر تقویت می‌شود.

ساب ووفر چیست و چه کاربردی دارد؟ انواع ساب ووفر کدامند؟ تفاوت ساب ووفر با بلندگو و تیونر؟ با ما در این مطلب از آپشن کالا همراه شوید تا با صفر تا صد ساب ووفر خودرو آشنا شوید.

 

ساب چیست

 

ساب ماشین چیست و کاربرد ساب درخودرو؟

ساب ووفر که با نام ساب نیز شناخته می شود، دستگاهی برای ایجاد صدای بم یا به عبارتی صدایی با فرکانس پایین و دامنه‌ی بالا است. شاید بپرسید کار ساب چیست؟ به گفته متخصصین، ساب ووفر یکی از مهم ترین بلندگوهای خودرو است که فرکانس‌های پایین‌تر یا باس را کنترل می‌کند. پس اگر شما ساب ووفر را به ضبط ماشین خود اضافه کنید؛ می توانید آهنگ مورد نظر خود را با جزئیات کامل  همرا با bass ( دوبس دوبس ) بالا گوش بدهید. البته بلندگوهای ضبط ماشین نیز تا حدی bass را پخش می کنند اما به وسعت ساب ووفرها نیست. پس اگر به دنبال صدای بیشتر با کیفیت بالاتر هستید باید ساب ووفر را به سیستم صوتی خودرو خود اضافه کنید. اما باید بدانید که در کنار آن ها باید آمپلی فایر هم نصب کنید.

 

قیمت مانیتور سمند

 

ارتعاشاتی که توسط ساب وووفر ایجاد می شود معمولا بسیار زیاد است و به همین علت نیز کاربردهای خاصی دارد. این محصول می تواند صدایی را تولید کند که فرکانس آن کم ولی قدرت آن بسیار زیاد است. ولی با وجود کاربردهای متفاوتی که ساب ها دارند، باید بدانید که مهمترین کاربرد آن ها استفاده از این دستگاه ها در انواع خودروها است. ساب ووفر ماشین می تواند هیجان موسیقی را برای شما چند برابر کند و لذتی بیش از موسیقی برای شما به ارمغان بیاورد.

نکته: قسمت بدنه یا همان قاب ساب ووفرها از جنس چوب طراحی و ساخته می شود تا بتواند صدا را به خوبی تولید کند.

 

ساب ماشین چیست

 

انواع ساب ووفر

ساب ووفرهای اکتیو و پسیو  از انواع کلی ساب ووفرها محسوب می شوند. البته این روزها ساب ووفرهای اکتیو نسبت به پسیو محبوبیت بیشتری دارند که علت آن به طراحی متفاوت انها بر می گردد.

 

1. ساب ووفر اکتیو

 ساب های اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی می باشند و می توان از آنها به صورت مستقیم و بدون هیچ مشکلی استفاده کرد. اگرچه قیمت این نوع نسبت به ساب ووفر پسیو کمی بالاتر است ولی به دلیل نداشتن نیاز به هیچ آمپلی فایری، برای خرید گزینه بسیار خوبی به حساب می آیند.

2. ساب ووفر پسیو

ساب ووفر پسیو برخلاف نوع اکتیو، بدون آمپلی فایر هستند و باید برای سیستم صوتی به صورت جداگانه آمپلی‌فایر تهیه شود. این محصول بیشتر مورد توجه افرادی قرار می گیرد که علاقه مندند تا به صورت کاملا اختصاصی سیستم صوتی خود را تهیه کنند.

نکته: ساب ووفر اکتیو و پسیو از نظر کیفیت صدا تفاوت خاصی ندارد.

 

قیمت مانیتور ساندرو

 

تفاوت ساب ووفر با بلندگو و تیونر

 

تفاوت ساب ووفر و بلندگو و تیوتر؟

بلندگوهای ضبط ماشین تا حدی امکان پخش bass را دارند اما به وسعت ساب ووفرها نمی رسد و این مهمترین تفاوت ساب ووفر و بلندگو به شمار می آید. بد نیست بدانید که ساب ووفر یک دستگاه مستقل نیست و فقط برای تقویت و بم کردن صداهای زیر از بلندگوهای معمولی استفاده می شود. وظیفه تیوترها پخش صداهای ریز است و در واقع از آنها موسیقی پخش نمی شود. تفاوت ساب ووفر یا تیوتر در این است که ساب صدای بم را ایجاد می کند و تیوتر صدای ریز، و در واقع کاملا برعکس هم عمل می کنند. تیوترها می توانند کمک شایانی به زیبا شدن آهنگ ها کنند. البته بلندگوها عمدتا در درون خود دارای تیوتر هستند اما نصب یک تیوتر باعث می شود تا بلندگو تنها به پخش صداهای حد وسط بپردازد و تیوتر به تنهایی صداهای ریز را پخش کند که مسلما باعث بالا رفتن کیفیت بلندگوها می شود.

 

مانیتور اندروید چانگان CS35

 

راهنمای خرید ساب ووفر خودرو

انتخاب و خرید ساب ووفر خودرو اصلا کار آسانی نیست زیرا امروزه با وجود برندهای مختلف انتخاب بهترین گزینه اصلا کار آسانی به نظر نمی رسد. بهتر است قبل از هر انتخابی، نکات زیر را مورد توجه قرار بدهید.

1. نوع ساب ووفر

همانطور که در بالا بیان کردیم ساب ووفر اکتیو به آمپلی فایر نیازی  ندارد و خودش توانایی کنترل صوت را دارد؛ اما نوع پسیو، حتما به آمپلی فایر نیاز دارد. پس مسلما نوع اکتیو گزینه بهتری است.

2. صدای خروجی ساب ووفر

نکته مهم بعدی بیشینه صدای خروجی است که بر حسب وات محاسبه می گردد. هرچه این بیشینه صدا بیشتر باشد، ساب ووفر شما بهتر خواهد بود.

3. ارتفاع ساب ووفر

همیشه باید به ارتفاع ساب ووفر نیز دقت کنید؛ چون بعضی ساب ووفر‌ها ارتفاع زیادی دارند و به عبارتی استفاده از صندوق عقب را سخت می‌کنند.

4. سایز ساب ووفر

سایز ساب ووفرها را نیز به اینچ بیان می‌کنند. همچنین شما می‌توانید قبل از خرید، ابعاد برش برای نصب را نیز بدانید که بتوانید به راحتی برای خرید این ساب ووفر تصمیم بگیرید.

 

ساب چیه و کار ساب چیست؟

ساب ووفر یکی از مهم ترین بلندگوهای خودرو است که فرکانس های پایین یا باس را کنترل می کند. بنابراین اگر یک ساب ووفر به ضبط ماشین خود اضافه کنید با bass ( دوبس دوبس ) بالا می توانید آهنگ مورد نظر خود را با جزئیات کامل گوش دهید.

 

ساب ووفر و تیوتر چه تفاوتی با هم دارند؟

تفاوت ساب ووفر یا تیوتر در این است که ساب صدای بم را ایجاد می کند و تیوتر صدای ریز، و در واقع کاملا برعکس هم عمل می کنند.

 

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
مهیار رحیمی گفته که :
چهارشنبه, 16 شهریور 1401
کاررد ساب چیه؟
مدیریت سایت در پاسخ گفته که :
ساب ووفرها برای تکمیل صدای موسیقی و همچنین کیفیت بالاترصدای بم بکار برده می شوند.
اینستاگرام