دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست و چه کاربردی دارد؟

تاریخ : چهارشنبه, 03 آذر 1400 | بازدید : 2392 | نظرات : 0

پدل شیفترها یک جفت اهرم هستند که روی فرمان یک وسیله نقلیه یا نزدیک آن قرار می گیرند و امکان تعویض سریع دستی دنده‌های یک گیربکس اتوماتیک را فراهم می‌کنند. یک دسته برای افزایش ضریب دنده و دیگری برای کم کردن ضریب دنده ها استفاده می شود. آنها ابتدا در فرمول یک توسعه یافتند و خیلی زود به خودروهای اسپورت گران قیمت مانند فراری و لامبورگینی راه یافتند، اما اکنون می توانیم دنده پشت فرمان را در انواع خودروها ببینیم. دلیل اصلی استفاده از این آپشن کاهش تأخیر در زمان تعویض دنده و در نهایت کاهش مصرف سوخت بوده است.

دنده پشت فرمان چیست؟

کاربرد شیفتر پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

دنده پشت فرمان یا همان پدل شیفتر چگونه کار می کند؟

مزایای شیفتر پشت فرمان چیست؟

معایب شیفتر پشت فرمان

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

 

شیفتر دنده چیست

 

قیمت دنده پشت فرمان

 

دنده پشت فرمان چیست؟

خیلی ها نمی دانند شیفتر فرمان چیست؟ دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر دنده در واقع دسته‌هایی هستند که معمولا پشت غربیلک فرمان یا روی ستون فرمان نصب می‌شوند و راننده می‌تواند به کمک آن‌ها و صرفا با لمس این دسته‌ها، ضریب دنده مورد نظر خود را در وضعیت تیپ‌ترونیک انتخاب کند. این دسته ها معمولاً با علامت «+» و «-» مشخص می‌شوند. نماد منها، همیشه در سمت چپ و نماد مثبت در سمت راست خواهد بود. درواقع پدل شیفتر آپشنی مدرن است که به راننده امکان تعویض دستی دنده را می دهد، حتی اگر وسیله نقلیه مجهز به گیربکس اتوماتیک باشد. این یک ویژگی عالی برای افرادی است که گه گاه دوست دارند دنده ها را به صورت دستی تعویض کنند، اما نمی خواهند همیشه این کار را انجام دهند.

 ویژگی اصلی پدل شیفترها این است که به شما امکان می دهند دنده های یک گیربکس اتوماتیک را به صورت دستی بالا و پایین کنید و با تغییر درست دنده، طول عمر لنت های خود را افزایش بدهید. همچنین راننده برای تعویض دنده نیازی ندارد تا دست خود را از روی فرمان بردارد و با کمترین نیرو می تواند عمل تعویض دنده را انجام دهد. پدل شیفتر مانند سیستم کیلس استارت از آپشن های مدرنی هستند که این روزها محبوبیت زیادی در بین صاحبان خودرو پیدا کرده اند.

 

بهترین مارک کیلس استارت

 

کاربرد شیفتر پشت فرمان یا پدل شیفتر چیست؟

استفاده و کاربرد مفید از پدال شیفترها می‌تواند در زمان بارش برف و رانندگی در جاده های یخ زده باشد. اکثر گیربکس‌های اتوماتیک اجازه شروع به حرکت در دنده دو را خواهند داد که این عمل باعث محدودیت میزان گشتاوری می‌شود که به چرخ‌ها فرستاده می‌شود و همچنین به پیشگیری از هرزگردی چرخ‌ها و کمبود کشش در شرایط برفی کمک می‌کند. اکثر خودروها شاید دارای حالت برفی باشند که به‌صورت خودکار همین کار را انجام می‌دهد اما پدال شیفترها به کنترل خودرو با دستان راننده کمک زیادی می‌کنند.

هنگام یدک کشی یا حمل بار زیاد، راننده با انتخاب دنده های سنگین به صورت دستی می تواند از موتور و گیربکس برای کنترل سرعت استفاده کند. این در حالی است که به واسطه پدل ها راننده نیازی به برداشتن دست های خود از روی فرمان ندارد و بر هدایت خودرو مسلط تر خواهد بود. علاوه بر این در صورت رسیدن به یک سطح شیب دار، راننده خواهد توانست با استفاده از پدل ها با سرعت بیشتری اقدام به کاهش دنده ها و در نهایت کاهش سرعت کند. گیربکس‌ها نمی‌توانند همانند انسان یک سرپایینی را ببینند بنابراین تغییر دنده در زمان روبرو شدن با سربالایی یا سرپایینی می‌تواند سواری نرم‌تری را به ارمغان بیاورد.

نکته: متخصصان می گویند تعویض‌های متعدد با استفاده از پدال شیفتر آسیبی به گیربکس نمی‌رساند.

 

دنده پشت فرمان یا همان پدل شیفتر چگونه کار می کند؟

برای به‌کارگیری آن‌ها ابتدا باید حالت تعویض دستی یا منوال گیربکس اتوماتیک را فعال و سپس از دسته یا شیفتر مورد نظر برای تعویض دنده استفاده کرد. معمولا پدال شیفتر سمت راست برای افزایش ضریب دنده و پدل شیفتر سمت چپ هم به منظور کاهش ضریب دنده یا سنگین کردن دنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نحوی که هرگاه راننده بخواهد دنده را سبک‌تر کند، پدل شیفتر سمت راست را به طرف خود می‌کشد و هرگاه بخواهد دنده سنگین شود، می‌تواند پدال شیفتر سمت چپ را بکشد. خوب است بدانید این اهرم‌ها نه تنها امکان سبک و سنگین کردن دنده را در اختیار راننده قرار می‌دهند بلکه این کار را به سریع‌ترین وجه ممکن و با کوچک‌ترین اشاره انجام می‌دهند.

نکته: دسته های استفاده شده در پدل شیفتر از مواد اولیه مقاوم ساخته شده و در مقابل ضربه و فشار، دوام بالایی دارند.

 

مانیتور ال 90

 

مزایای شیفتر پشت فرمان چیست؟

1. سرعت و دقت در تعويض دنده
2. توانايي تغيير دنده در هر دور موتور
3. تعويض دنده بدون رها کردن فرمان
4. خستگي کمتر و تمرکز بيشتر راننده
5. کاهش مصرف سوخت
6. خلوت شدن کنسول مياني با به کار گيري پدل شيفتر
7. ارگونومي مناسب براي راننده
8. کوتاه کردن مسير دنده
9. امکان شتاب گيري بهتر و بالا رفتن سرعت عمل راننده
10. گرفته شدن بيش از نيمي از خلاصي دسته دنده و بالا رفتن عمر گير بکس

 

معایب شیفتر پشت فرمان

1. این سیستم در عموم خودروها به غیر از حالت تیپ ترونیک در حالت اتوماتیک نیز قابل استفاده است، اما وقتی در حالت اتوماتیک یا درایو از پدل شیفتر استفاده شود، در واقع در برنامه عادی گیربکس اختلال ایجاد می‌شود، همین امر باعث می‌شود در مرور زمان شاهد افزایش استهلاک باشیم، بنابرین بهتر است در حالت درایو کمتر از پدل شیفت ها استفاده کنیم.

2. به علت اینکه دمای متوسط گیربکس مخصوصاً هنگام استفاده از پدل شیفت در حالت درایو بالاتر است، حساسیت گیربکس نسبت به تعویض به موقع و در کیلومتر عنوان شده توسط کمپانی بیشتر می‌شود. پس باید نسبت به تعویض روغن گیربکس در کیلومتر خود حساس‌تر بود.

 

مانیتور لیفان 620

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

به طور کلی، از پدل شیفترها در اکثر خودروهای آپشنال روز دنیا استفاده می شود تا راننده هنگام رانندگی با آن خودروها حس بهتری داشته باشد و برای شتاب گیری سریع تر عمل کند. بد نیست بدانید در خودروهای قدرتمند و سریع امروزی استفاده از پدال شیفتر برای ثبت زمان های بهتر نه تنها مفید نیست، بلکه باعث اتلاف وقت نیز می شود. شیفتر یا دنده پشت فرمان تنها در خودروهایی دیده می شود که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، بنابراین اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است، می توانید به راحتی دنده ها را به صورت خودکار تعویض کنید. البته اخیرا سازندگان سعی دارند از این فناوری در خودروهای معمولی نیز استفاده کنند. نکته مهم اینکه برای خرید دنده پشت فرمان حتما به فروشگا ههای معتبر مراجعه کنید.

 

 

دنده پشت فرمان چیست؟

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر در واقع دسته‌هایی هستند که معمولا پشت غربیلک فرمان یا روی ستون فرمان نصب می‌شوند و راننده می‌تواند به کمک آن‌ها و صرفا با لمس این دسته‌ها، ضریب دنده مورد نظر خود را در وضعیت تیپ‌ترونیک انتخاب کند.

 

دنده پشت فرمان یا پدل شیفتر بر روی چه خودروهایی نصب می شود؟

شیفتر یا دنده پشت فرمان تنها در خودروهایی دیده می شود که از گیربکس اتوماتیک استفاده می کنند، بنابراین اگر خودروی شما دارای گیربکس اتوماتیک است، می توانید به راحتی دنده ها را به صورت خودکار تعویض کنید.

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
اینستاگرام