سنسور دنده عقب ماشین چیست و چه کاربردهایی دارد؟

تاریخ : دوشنبه, 08 آذر 1400 | بازدید : 4328 | نظرات : 0

با پیشرفت علم و تکنولوژی، هر روز سیستم های جدیدی به بازار می آید که رانندگی را آسان‌تر می‌کند و یکی از آن‌ها انواع سنسور دنده عقب ماشین می باشد. پارک کردن که زمانی بزرگ‌ترین مانع سر راه یک راننده تازه‌کار بود، اکنون با این آپشن آسان‌تر شده است. سنسور پارک چیست؟ سنسورهای پارک یا دنده عقب تضمین می‌کنند که حتی بی‌تجربه‌ترین رانندگان نیز می‌توانند با خیال راحت پارک کنند، بدون اینکه در معرض خطر تصادف قرار گیرند. امروزه بسیاری از خودروها، مجهز به سیستم های الکترونیکی سنسور دنده عقب هستند تا به راننده در هنگام پارک کمک کنند. معمولاً یک هشدار صوتی به راننده می گوید که وسیله نقلیه در حال نزدیک شدن به یک مانع است. با افزایش ابعاد کلی وسایل نقلیه و کوچک شدن فضاهای پارک، این سنسورها محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بسته به موقعیت سنسورها، دو نوع اصلی سنسور وجود دارد:سنسورهای جلو که روی سپر جلو قرار دارند و سنسورهای عقب واقع در سپر عقب. در ادامه می خوانیم:

سنسور دنده عقب چیست؟

سنسور جلو خودرو چیست؟

سنسور عقب و جلو چگونه فعال می‌شوند؟

انواع سنسور دنده عقب 

مزایای سنسور دنده عقب

معایب سنسور دنده عقب

 

سنسور پارک چیست

 

 سنسور دنده عقب چیست؟

سنسور پارک دنده عقب، آپشنی است که به راننده در تشخیص اشیاء نزدیک در حین پارک کردن خودرو کمک می کنند. معمولاً آنها را روی سپرهای جلو یا عقب خودرو نصب می‌کنند و به رانندگان این امکان را می‌دهند تا پارکی سریع، راحت‌ و ایمن‌تر داشته باشند. شاید بپرسید وظیفه سنسور پارک عقب چیست؟ باید بگویم وظیفه اصلی آن تخمین فاصله خودرو تا اشیای رو به رو یا عقب خودرو و واکنش نشان دادن آن نسبت به فاصله تا جسم است. متداول ترین انواع بوق با فرکانس های مختلف، با کاهش فاصله بین خودرو و جسم افزایش می یابد. سیستم‌های پیچیده‌تر همراه با دوربین و مانیتور یا نمایشگر گرافیکی مجاورت با رنگ‌ها برای تمایز بین یک منطقه واضح و یک مانع ارائه می‌شوند. خودروهای ارزان قیمت دارای دو سنسور و خودروهای حرفه ای و گران قیمت به 4 تا 6 سنسور دنده عقب و کروز کنترل مجهز می شوند تا تمام جهات را پوشش بدهد. 

سنسور پارک متشکل از یک یونیت مرکزی جهت تجزیه و تحلیل سیگنال‌های ورودی و خروجی، سیم‌های رابط، چند سنسور خروجی، یک صفحه نمایشگر LCD با علائم هشداردهنده و نشان دهنده فاصله و بازر (buzzer) یا همان صدای هشدار است. اما در اکثر خودروهای امروزی که دارای مانیتور و دوربین عقب هستند، دیگر نمایشگر ال سی دی وجود ندارد و تمامی علائم هشداردهنده و نشان دهنده فاصله تا جسم توسط مانیتور و دوربین عقب نشان داده می‌شود.

 

بهترین مارک مانیتور چانگان

 

سنسور دنده عقب و جلو چیست

 

سنسور جلو خودرو چیست؟

سنسور دنده جلو از نوع سنسورهای پیشرفته‌ای می باشد که فاصله خودرو شما تا خودرو جلویی را با هشدار اطلاع می دهد و ایمنی پارک کردن را برای راننده و خودرو بیشتر کند. این سنسور جلو که امروزه شاهد افزایش استفاده از آن هستیم روی سپر جلویی خودرو نصب می‌شود و کاربرد آن اندازه گیری فاصله خودروی شما تا خودروی جلویی می باشد. نکته مهم اینکه بردی که سیستم سنسور دنده جلو می‌تواند حضور مانع را حس کند، ۲۵۰ سانتی‌متر یا 5/2 متر از جلو و اطراف خودرو است.

 

سنسور عقب و جلو چگونه فعال می‌شوند؟

برای فعال کردن سنسور عقب وقتی دنده را روی حالت R قرار می دهید، سنسور عقب شروع به کار می کند و معمولاً سنسورها از فاصله 2 متری با جسم شروع به تولید صدا می کنند و هر چه به جسم نزدیکتر می شوید، قدرت و سرعت امواج سنسور بیشتر می‌شود.

سنسور جلو نیز مانند سنسور عقب امواج صوتی پخش می‌کند و هرچقدر به جسم نزدیک تر شوید امواج آن بیشتر می‌شود، خوب است بدانید که سنسور جلو تا سرعت ۱۵ کیلومتر بر ساعت فعال است و پس از افزایش سرعت به طور خودکار غیر فعال می‌شود؛ همچنین در بعضی خودرو‌ها می‌توان با فشار دادن دکمه سنسور پارک سنسورها را فعال یا غیر فعال کنید.

 

مانیتور اندروید پراید

 

 انواع سنسور دنده عقب 

1. سنسور دنده عقب التراسونیک

سنسورهای پارک اولتراسونیک که به عنوان محبوب ترین سنسورهای پارک شناخته می شوند از پژواک صدا برای تشخیص و محاسبه فاصله بین خودرو و سایر اشیاء استفاده می کنند. این حسگرها بر روی سپر خودرو قرار می گیرند تا اطمینان حاصل شود که امواج صوتی می توانند بدون وقفه حرکت کنند. آنها با زدن یک زنگ هشدار به راننده هشدار می دهند. همانطور که ماشین به مانع نزدیکتر می شود، فرکانس بوق افزایش می یابد. ابن نکته را به یاد داشته باشید، از آنجا که یک سیستم اولتراسونیک با استفاده از سنسورهای جداگانه روی سپر خودرو کار می کند، خاک، گل و لای می تواند باعث خرابی سیستم شود.

 

2. سنسورهای دنده عقب الکترومغناطیسی

این نوع سنسورهای پارک یک میدان الکترومغناطیسی را در اطراف سپر خودرو ایجاد می کنند. هنگامی که مانعی در این زمینه شناسایی می شود، راننده از آن مطلع می شود. سنسورهای الکترومغناطیسی را می توان به راحتی در داخل سپر خودرو نصب کرد. آنها همچنین معمولاً میدان تشخیص گسترده تری نسبت به سنسورهای اولتراسونیک دارند.آنها پیشرفته ترین و گرانترین سنسورهای موجود در بازار امروزی هستند. آنها معمولاً در تشخیص موانع متحرک بهتر عمل می کنند، اگرچه این عیب را دارند که وقتی به اجسام ساخته شده از آهن، نیکل یا کبالت نزدیک می شوند یا زمانی که باران می بارد، ممکن است عملکرد آنها مختل شود.

 

قیمت مانیتور ال 90

 

مزایا و معایب سنسور دنده عقب

 

مزایای سنسور دنده عقب

1. ایمنی فوق العاده مهمترین مزیت سنسورهای دنده عقب محسوب می شود.  آنها نه تنها می توانند به شما کمک کنند تا ماشین خود را به سرعت و کاملا راحت پارک کنید بلکه از تصادفات نیز جلوگیری می کنند.

2.کاهش نقاط کور اطراف وسیله نقلیه کار دشوار پارک کردن در فضاهای باریک را آسان می کند.

3. این سیستم باعث کاهش خستگی راننده در هنگام پارک خودرو می شود.

4. درک بهتر از ناحیه پشت وسیله نقلیه، احتمال آسیب رساندن به وسیله نقلیه یا سایر اشیاء مجاور را کاهش می دهد.

 

این مطلب را نیز بخوانید: دنده پشت فرمان چیست؟

 

معایب سنسور دنده عقب یا پارک

1. تشخیص اجسام مسطح یا اجسام عمودی با بخش بسیار نازک دشوار است. آنها ممکن است اشیایی را که روی زمین، زیر سپر، خیلی نزدیک به ماشین یا خیلی دور از آن قرار دارند تشخیص ندهند!

2. اگر گل یا برف به سطح آن بچسبد، سنسور نمی تواند به درستی تشخیص دهد.

3. بوق هشدار که می تواند برای برخی از افراد ناخوشایند و قابل تحمل نباشد.

 

نتیجه گیری

سنسورها عضو بزرگی از قطعات خودرو‌ها هستند. در اکثر خودروهای امروزی علاوه بر سنسور عقب، از مانیتور ماشین، دوربین عقب، دوربین ۳۶۰، دوربین جلو، سنسور جلو، رادار نقطه کور و … استفاده می‌شود که علاوه بر راحتی در رانندگی بر ایمنی خودرو نیز کمک می کنند. اگر تصمیم دارید که سنسور پارک بر روی خودروی خود نصب کنید، پیشنهاد می کنم از یک متخصص کمک بگیرید زیرا نصب سنسور چندان راحت نیست و باید کارهایی مثل سوراخ کردن سپر، وصل کردن سپر سنسور و … انجام شود که در صورت عدم نصب به صورت ماهرانه می تواند مشکل ساز شود!

 

سنسور دنده عقب چیست؟

سنسور دنده عقب آپشن مدرنی است که به راننده در تشخیص اشیاء نزدیک در حین پارک کردن خودرو کمک می کند و معمولاً روی سپرهای جلو یا عقب خودرو نصب می شود.

 

مهمترین مزایای سنسور دنده عقب چیست؟

ایمنی فوق العاده و کاهش نقاط کور مهمترین مزایای سنسور دنده عقب محسوب می شود. با این آپشن نه تنها می توانید ماشین خود را به سرعت و کاملا راحت پارک کنید بلکه از تصادفات نیز جلوگیری خواهد کرد.

 

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
اینستاگرام