نکات مهم درباره نگهداری و سرویس دوره ای خودرو

تاریخ : شنبه, 06 آذر 1400 | بازدید : 17136 | نظرات : 1

برنامه نگهداری و سرویس دوره ای خودرو مجموعه ای از فعالیت های مبتنی بر زمان است که بر روی تجهیزات برای حفظ عملکرد روان خودرو انجام می شود. نگهداری صحیح از خودروی شما کلید حفظ آن در بهترین شرایط است. همچنین می تواند به اطمینان از ایمنی شما، ایمنی مسافران و رانندگان دیگر کمک کند. وسایل نقلیه ماشین هستند و مانند هر ماشین دیگری نیاز به تعمیر و نگهداری دارند. فرسودگی اجتناب ناپذیر است و وسایل نقلیه معمولاً قبل از اینکه در نهایت از کار بیفتند عمر طولانی دارند. اگرچه آنها برای دوام طولانی طراحی شده اند، اما به مرور زمان برخی از قطعات به دلیل استفاده طولانی مدت خراب می شوند و نیاز به تعویض دارند. 

سرویس دوره ای ماشین چیست؟

چرا نگهداری و سرویس دوره ای خودرو مهم است؟

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

جدول سرویس دوره ای خودرو

 

نمونه چک لیست تحویل خودرو

 

سرویس دوره ای ماشین چیست؟

تعمیر، نگهداری و سرویس دوره ای خودرو یک استراتژی است که نیاز به انجام وظایف تعمیر و نگهداری در بازه های زمانی تعیین شده در حین کارکرد خودرو دارد. سرویس دوره ای ماشین به صورت منظم، منجر به اطمینان از عملکرد بهینه آن شود. این به معنای مصرف سوخت بهینه و ایمنی بالاتر خودروی شماست. سرویس خودرو، همچنین می تواند احتمال بروز خرابی در آینده را نیز کاهش دهد. در فرم سرویس نگهداری خودرو و چک لیست ماشین برخی از قطعات خودرو، تعویضی هستند، تعداد دیگری باید در زمان های مشخص بررسی و در بعضی موارد قطعه ای نیاز به تنظیم و یا گاهی نیز تمیز شدن دارد. سرویس دوره‌ای شامل تعویض قطعات مصرفی، تمیزکاری و بازدید قسمت‌های مختلف و اطمینان از صحت عملکرد آن است.

 

قیمت مانیتور 207

 

چرا نگهداری و سرویس دوره ای خودرو مهم است؟

نگهداری و سرویس دوره ای خودرو از تمیزی ماشین و نحوه نگهداری صندلی چرم خودرو مهمتراست زیرا شما میلیون ها پول در وسیله نقلیه خود سرمایه گذاری کرده اید، بنابراین باید مطمئن شوید که وسیله نقلیه خود را به درستی نگهداری می کنید. این تنها دلیل برای جدی گرفتن نگهداری و سرویس دوره ای منظم خودرو نیست. چندین عامل دیگر وجود دارد که باید در نظر گرفته شود.

 

1. افزایش طول عمر خودرو

افزایش طول عمر خودرو، اهمیت منظم سرویس های دوره ای ماشین را نشان می دهد و از مزایای نگهداری و سرویس دوره ای خودرو به حساب می آید. با انجام منظم سرویس دوره ای ماشین می توانید از مشکلات خودرو جلوگیری کنید. وقتی با وسیله نقلیه خود سفر می کنید، آخرین چیزی که می خواهید خرابی ماشین است. رعایت برنامه نگهداری منظم می تواند با جلوگیری از تعمیرات پرهزینه سیستم خنک کننده، سیستم انتقال، پیشرانه و سایر قطعات کمک کند. مراقبت پیشگیرانه از خودرو ساییدگی و خرابی موتور و سایر اجزایی که عمر وسیله نقلیه شما را افزایش می دهد، را کاهش می دهد.

 

2. افزایش ایمنی

 خرابی خودرو در شب در یک جاده آرام می تواند یک موقعیت خطرناک باشد. شما هرگز نمی توانید پیش بینی کنید که چه اتفاقی ممکن است بیفتد وقتی که در یک جاده ساکت گیر افتاده اید. تعمیر و نگهداری منظم احتمال خرابی ماشین را کاهش می دهد و ماشین شما در شرایط عالی برای پشتیبانی از سفر شما خواهد بود. بررسی آج لاستیک ها و فشار هوا برای وسیله نقلیه شما برای چسبندگی قوی در جاده مهم است. همچنین نقش مهمی در راحتی سفر دارد.

 

3. کاهش هزینه های تعمیر

سرویس و نگهداری منظم خودرو هزینه زیادی ندارد اما تعمیرات و تعویض غیرمنتظره ممکن است گران باشد. موتور و سایر قطعات بدون دلیل خراب نمی شوند. هنگامی که از سرویس و نگهداری غافل می شوید، مشکلات جزئی ایجاد می شود که می تواند با بی توجهی مداوم به تعمیر و نگهداری خودرو بزرگ شود. سرویس و نگهداری منظم خودرو به شما این فرصت را می دهد تا بررسی کنید که آیا علائمی از مشکلات جزئی مانند ترک، نشتی روغن گیربکس ( از نشانه های خرابی گیربکس اتومات ) و همچنین فرسودگی بیش از حد به دلیل اصطکاک وجود دارد یا خیر. در صورت توجه به این موارد و انجام تعمیرات، می توان قطعه خاص را ذخیره کرد و برای مدت طولانی نیازی به تعویض نخواهید داشت. به طور کلی، سرویس و نگهداری خودرو باعث افزایش طول عمر موتور و سایر اجزای آن می شود و نیاز به تعویض زود هنگام را کاهش می دهد. بنابراین به کاهش هزینه های تعمیر نیز کمک می کند.

 

بیشتر بدانید: قیمت مانیتور اندروید لیفان x60

 

 

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

 

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو

1. فیلتر روغن

سیستم های خودروی شما از فیلتر روغن برای عملکرد استفاده می کنند. از آنجایی که آنها در محفظه های محکم محصور شده اند، خطر تبخیر وجود ندارد. با این حال، با گذشت زمان، سطح آنها کاهش می یابد و سطح محافظتی که در برابر اصطکاک ارائه می دهند کاهش می یابد. اگر از سرویس و نگهداری خودرو غافل شوید، فرسودگی موتور و سایر قطعات بیشتر می شود و در نهایت باید آنها را تعویض کنید. نکته: هرگز فریب قیمت پایین فیلتر های متفرقه را نخورید! همیشه سعی کنید از فیلتر روغنی استفاده کنید که به تایید کارخانه سازنده خودرو شما رسیده باشد.

همیشه به یاد داشته باشید، تعمیر و نگهداری خودرو ممکن است کمتر از یک میلیون برای شما هزینه داشته باشد در حالی که تعویض و تعمیرات اضطراری ممکن است میلیون ها تومان برای شما هزینه داشته باشد. همین یک عامل برای درک اهمیت نگهداری خودرو کافی است.

 

2. لاستیک های خودرو

 فشار هوا و چرخش مناسب، سلامت لاستیک های شما را تضمین می کند. حفظ فشار هوای مناسب ساده ترین کار است و می توانید در پمپ بنزین هنگام سوخت گیری آن را انجام دهید. زمان زیادی نمی برد اما در افزایش مسافت پیموده شده بنزین و کاهش استهلاک بسیار موثر است.

 

قیمت مانیتور مگان

 

3. روغن ترمز و لنت های ترمز

سیستم ترمز خودرو جزء قسمت های مهم خودرو در زمینه ایمنی است. درست عمل نکردن این سیستم می تواند باعث بروز تصادف و حوادث جبران ناپذیری شود. وقتی شما پدال ترمز را فشار می دهید نیرویی که به پدال وارد کرده اید توسط روغن ترمز و یک سری قطعات، به لنت ها وارد شده و باعث کم شدن سرعت خودرو می شود. در صورتی که به هر دلیلی روغن ترمز خودرو کم باشد، اصطلاحا خودرو ترمز خالی کرده و این انتقال نیرو بین پدال و چرخ صورت نمی پذیرد. در نتیجه ترمز عمل نکرده و باعث بروز تصادف می شود.

لنت های ترمز خودروی شما نیز نیاز به بازرسی منظم دارند. در حین رانندگی، به صدای ترمز گوش دهید و به لرزیدن یا لرزش پدال ترمز توجه کنید. در صورت بروز هر گونه نگرانی، در اسرع وقت با مرکز خدمات تماس بگیرید. لنت ها در واقع یک صفحه فلزی هستند که در یک طرف آن را پوششی ضخیم از ماده ای که اصطحکاک زیادی ایجاد می کند پوشانده است. لنت ها در هنگام اعمال ترمز، با ایجاد اصطحکاک بین خود و دیسک ترمز، از سرعت خودرو می کاهند. روشن است که با هربار استفاده از ترمز رفته رفته لایه ای از این پوشش بر اثر اصطحکاک از بین رفته و نازک و نازکتر می شود تا اصطلاحا تمام می شود. تمام شدن لنت علاوه بر خطر ساز بودن و درست عمل نکردن ترمز، باعث خط افتادن روی دیسک ترمز و خراب شدن این قطعه نیز می شوند.
نکته: یکی از نشانه های تمام شدن لنت خودرو، شنیده شدن صدای جیغ کشیدن از چرخ ها هنگام ترمز گرفتن است.

 

4. کنترل فیلترهای هوا

از دیگر مواردی که در نمونه چک لیست تحویل خودرو مورد توجه قرار می گیرد، کنترل فیلترهای هوا است. فیلترهای هوا، ذرات معلق جامد در هوای وارد شده به محفظه خودرو را جذب می کنند. فیلترهای کثیف باعث می شود بازدهی سوخت کاهش پیدا کند. این اگر فیلترها را به صورت دوره ‌ای تعویض کنید، انتشار گازهای گلخانه‌ای کاهش پیدا می‌کند و عمر موتور ماشین بالاتر می رود. به راحتی می‌توانید تعویض فیلتر ماشین را از خانه خودتان شخصاً انجام دهید.

 

این مطلب را از دست ندهید: آمپلی فایر ماشین چیست؟

 

5. چراغ های خودرو

در نمونه فرم چک لیست خودرو، بازرسی چراغ های خودرو از نظر صحت، عملکرد وجود دارد. همچنین چراغ های جلو را برای روشنایی بیشتر بازرسی کنید. هم چراغ ترمز عقب ماشین را بررسی نمایید. چراغ راهنما و سیستم هشدار را هم کنترل کنید. سعی کنید سنسور پارک ماشین را بررسی کنید و مطمئن شوید که سیستم های هشدار دهنده که به صورت نور از چراغ عقب خودرو عمل می کنند، سالم باشند.

چراغ های جلو چراغ های ایمنی کلیدی در ماشین شما هستند. چند قدم اضافی را برای کمک به درخشان نگه داشتن آنها در نظر بگیرید، مانند تمیز کردن لنزها و تعویض لامپ ها به محض اینکه کم رنگ می شوند.

 

6. شمع های خودرو

بررسی شمع های خودرو نیز در چک لیست سرویس خودرو قرار می گیرد. مسئولیت مشتعل ساختن مخلوط سوخت و هوا در موتور خودرو به عهده شمع ها می باشد. دقت کنید که نوک شمع خودرو همواره باید تمیز و سفید باشد و اثر چربی و دوده روی آن مشاهده نشود. مهمترین علایم و نشانه های خرابی شمع خودرو شامل جرقه های نامنظم، شتاب کم، لرزش در دور پایین موتور و استارت نامناسب می شود. فراموش نکنید که گاز دادن بیش از حد و یا کمتر از حد تا حد قابل توجهی باعث کاهش عمر موتور می شود. در صورتی که متوجه شدید شمع های خودرو خراب شده اند بلافاصله باید آن ها را تعویض کنید.

 

مانیتور اندروید داستر

 

7. برف پاک کن شیشه جلو

اگر برف پاک کن های شما مانند گذشته کار نمی کنند، اجازه ندهید مشکل باقی بماند. تیغه های آسیب دیده یا فرسوده می توانند دید را در هنگام باران شدید یا طوفان برف کاهش دهند. دانستن اینکه چگونه تیغه های برف پاک کن خود را به طور منظم بازرسی کنید و در صورت لزوم آنها را تعویض کنید، یکی از راه های کمک به ایمن نگه داشتن خودروی شما است.

 

جدول سرویس دوره ای خودرو

سرویس‌های دوره‌ای مورد نیاز، معمولاً به صورت جدول تنظیم می‌شوند و در دفترچه راهنمای خودرو موجود است. در ادامه مطلب جدول سرویس و نگهداری خودرو برلیانس را به عنوان نمونه مشاهده خواهید کرد. شرح سرویس خودرو در جدول در قسمت ستون عمودی و فاصله زمانی یا کیلومتر سرویس در در ردیف افقی نوشته شده است.

 

جدول سرویس و نگهداری خودرو

 

سرویس دوره ای ماشین چیست

 

سرویس دوره ای ماشین چیست؟

به مجموعه اقداماتی که برای نگهداری خودرو باید انجام شود سرویس دوره ای خودرو می گویند. این اقدامات به جلوگیری از آسیب دیدن خودرو کمک می کند.

 

چک لیست تعمیر و نگهداری خودرو شامل چه مواردی می باشد؟

این چک لیست شامل فیلتر روغن، لاستیک های خودرو، کنترل فیلتر هوا، روغن و لنت ترمز، چراغ های خودرو، شمع خودرو و .... می باشد.

 

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
عبداله گفته که :
پنجشنبه, 15 تیر 1402
خریدار ساینا مدل ۱۴۰۲ هستم درسعت ۹۰ تا ۱۱۰ لرزش شدید فرمان داردبالانس چرخها بهمراه تعویض لاستیکهای جلو ، هیچ تاثیری در بهبود شرایط نداشته است اخیراً در فضای مجازی گفته شده با توجه به همه گیر بودن این مشکل ، شرکت سایپا جهت رفع این مشکل فراخوان داده ، آیا صحت دارد؟
اینستاگرام