هر آنچه باید درباره مقایسه تیبا با ساینا بدانید!

تاریخ : ﺳﻪشنبه, 30 آذر 1400 | بازدید : 4448 | نظرات : 2

با توقف تولید پراید، سایپا برای از دست ندادن سهم بازار خود در رده اقتصادی اقدام به تولید تیبا و بر اساس پلتفرم آن، ساینا کرد که با استقبال خوبی هم مواجه شد. اما سوال اینجاست که تیبا بهتر است یا ساینا؟ در سالهای اخیر  با توقف تولید پراید 131، خانواده تیبا و ساینا، ارزان ترین خودروهای صفر کیلومتر موجود در بازار هستند که به دلیل افزایش قیمت فضایی خانواده پژو و سمند اخیر به خوبی توانسته اند جای خود را در دل مشتریان باز کند. ساینا اولین فیس لیفت رسمی تیبا است که در آن طراحان سایپا با تسلط کامل بر نقاط ضعف بیرونی تیبا،سبک جدیدی را طراحی کردند که بیشتر با سلیقه ایرانیان همخوانی دارد. جذابیت ساینا به دلیل ظاهر مدرن و به روز آن است در حالیکه قیمت ارزان و مناسب را می توان به عنوان نقطه قوت تیبا نام برد. تفاوت تیبا با ساینا چیست ؟ تیبا بهتره یا ساینا ؟ اگر در خرید تیبا یا ساینا تردید دارید، با ما در این مطلب از آپشن کالا همراه شوید تا با مقایسه ساینا با تیبا از جهت مختلف فنی و ظاهری یک انتخاب درست و مناسب داشته باشید.

 

خرید مانیتور اندروید خودرو

 

مقایسه ساینا و تیبا

 

تیبا یا ساینا

Tiba نخستین محصول ملی ساخت سایپا است که در ابتدا با نام مینیاتور به حضور مشتریان ایرانی معرفی شد ولی نهایتا با نام تیبا در سال 1390 وارد بازار شد. با وجود اینکه طراحان اروپایی بخش بزرگی از پروژه تیبا را بر عهده داشتند اما به دلیل طراحی ساده و ناهماهنگی بین بخش‌های مختلف بدنه، نتیجه آن طور که انتظار می رفت، نشد. امکانات رفاهی و آپشن های تیبا خیلی خاص و مدرن نیست ولی از لحاظ بازار خرید و فروش و خدمات پس از فروش در وضعیت مطلوبی قرار دارد.

ساینا به عنوان یکی از محصولات پر فروش شرکت سایپا، از نظر ظاهری و فنی، شباهت هایی به خودروی تیبا دارد. درواقع ساینا نمونه فیس لیفت تیبا است که از سال 1395 وارد سبد محصولات سایپا شد. طراحی داخلی ساینا نسبت به تیبا، زیباتر و مدرن تر است. چراغ های جلو ساینا برخلاف تیبا فرمی کشیده دارند و دیگر خبری از کاپوت کشیده نیست و یک جلو پنجره عریض تر در حد فاصل دو چراغ قرار گرفته است. برای اینکه بتوانیم با قطعیت بگویم تیبا بهتره یا ساینا، در ادامه به مقایسه تیبا با ساینا از لحاظ طراحی و فنی می پردازیم.

 

مانیتور کوییک

 

تیبا بخریم یا ساینا

 

مقایسه ساینا و تیبا از نظر طراحی داخلی

 عدم جذابیت طراحی داخلی از مهمترین معایب تیبا صندوق دار محسوب می شود. طراحی داخلی یکی از تفاوت ساینا و تیبا به حساب می آید. داشبورد تیبا از پلاستیک های خشک و نامرغوب ساخته شده است و رنگ خاکستری آن چشم سرنشینان را خسته می کند. علاوه بر این اهرم تنظیم دستی آینه های کناری، صفحه کیلومتر، فرمان و … از ارگونومی خوبی برخوردار نیستند و طراحی کنسول مرکزی ماشین تیبا قدری قدیمی می باشد. در مقابل ساینا از طراحی داخلی جذاب تری برخوردار است. کیفیت بهتر صندلی ها باعث می شود تا سرنشینان احساس راحتی بیشتری نسبت به تیبا داشته باشند. پنل سیستم صوتی و تهویه، کنسول و … ساینا از ارگونومی خوبی بهره مند می باشد و طراحی کنسول مرکزی باعث زیبایی بیشتر کابین شده است. البته پلاستیک های به کار رفته در ساخت داشبورد ساینا نیز همانند تیبا خشک است و طراحی فرمان و صفحه کیلومتر آن تفاوت خاصی با تیبا ندارد. ولی در کل، پیشرفت ساینا در زمینه طراحی داخلی نسبت به پراید و تیبا غیر قابل انکار و ستودنی است.

 

قیمت مانیتور پژو 2008

 

مقایسه تیبا با ساینا

 

مقایسه تیبا و ساینا از نظر طراحی خارجی

طراحی بدنه و ظاهر لوکس و شیک یک خودرو از مهمترین موضوعات انتخاب خودرو می باشد. طراحی خارجی ساینا از نظر جذابیت و زیبایی نسبت به تیبا، یک سر و گردن بالاتر است و این مهم ساینا را به یک ماشین اسپرت و جوان پسند تبدیل کرده است. سایپا در ساینا طراحی جلو و عقب تیبا را به طور کامل تغییر داده تا آن را به روز و جذاب تر کند. در قسمت جلویی خودرو، کاپوت کاملا تغییر یافته و چراغ های جلو به گونه ای شکل گرفته اند که تا حدودی یادآور چراغ های نیسان پولسار است. جلوپنجره و سپر جلو همگی تغییر کرده اند و فرم این دو با هم تا حدودی یادآور جلوپنجره دوکی شکل لکسوس است. با نگاه کردن به عقب خودرو ساینا با تغییرات زیادی نسبت به خودرو تیبا مواجه می شوید. مجموعه سپر آن اصلاح شده و چراغ های شب نما در اطراف سپر و یک دیفیوزر تزئینی در قسمت زیر سپر نصب شده است. البته فاصله زیاد خودرو از کف زمین و کوچک دیده شدن سایز چرخ ها نسبت به بدنه خودرو را می توانیم به عنوان تنها نقطه ضعف نمای عقب ساینا نام ببریم.

تفاوت تیبا و ساینا از نمای جانبی خیلی محسوس نیست و ساختار کلی هر دو خودرو یکسان است اما همچنان تفاوت هایی در جزئیات دو خودرو وجود دارد، بر روی درب و گلگیر های ساینا از خطوط هماهنگ و پخته تری استفاده شده، امتداد چراغ های عقب و جلو هم به خوبی روی گلگیرها ادامه پیدا کرده و زه های روی درب نیز حذف شده اند!

 

مانیتور فابریک تیبا

 

تیبا بهتر است یا ساینا

 

تفاوت تیبا با ساینا از نظر فنی

همانطور که قبلا گفتیم ساینا نمونه فیس لیفت تیبا می باشد و تفاوت تیبا با ساینا بیشتر در مورد طراحی داخلی و خارجی و همچنین امکانات و اپشن ها می باشد و این دو خودرو از لحاظ فنی تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. دو خودرو Saina و تیبا، قدرتشان را از یک پیشرانه ۴ سیلندری می گیرند. که با مکش طبیعی هوا به داخل سیلندرهای خود فعالیت کرده و می تواند قدرتی برابر با ۸۷ اسب بخاری در محدوده ۵۳۰۰ دور بر دقیقه تولید کنند. گشتاور این دو خودرو هم ۱۲۸ نیوتن متری در محدوده ۴۰۰۰ دور بر دقیقه است. تا اینجا می توانیم بگوییم که میزان خروجی قدرت و گشتاور تیبا و ساینا با هم یکسان است. همچنین شتاب صفرتا صد تیبا و Saina دستی نیز به‌ترتیب حدود ۱۳ و 12.8 ثانیه اندازه‌گیری شده است. درجدول زیر، اطلاعات کامل تری نسبت به مشخصات فنی این خودروها را مشاهده می کنید.

 

مدل خودرو

ساینا

تیبا

حجم موتور

1503 سی‌سی

1503 سی‌سی

پیشرانه

4 سیلندر خطی-M15 یورو4

4 سیلندرخطی M15

حداکثر قدرت

87 اسب‌بخار

87 اسب‌بخار

گیربکس

۵ سرعته دستی و اتوماتیک آن CVT است

5 سرعته دستی

شتاب صفرتاصد

8/12 ثانیه

13 ثانیه

مصرف سوخت (ترکیبی)

لیتر در 100کیلومتر

 

7.02

6.95

حداکثر گشتاور

128

128

ظرفیت باک

41 لیتر

41 لیتر

محور محرک

دیفرانسیل جلو

دیفرانسیل جلو

 

از نظر ایمنی، تیبا بهتر است یا ساینا؟

اگر بخواهیم سختگیرانه در مورد سطح ایمنی ساینا و تیبا بپردازیم، باید آن دو را در گروه خودروهای فاقد آپشن های ایمنی قرار بدهیم. اما در یک نگاه کلی ساینا نسبت به تیبا از یک سطح ایمنی قابل قبول تری برخوردار است. از مهمترین امکانات ایمنی ساینا می توان به  وجود ۲ کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ترمز ضد قفل ABS، ترمز کمی EBD و سنسور پارک دنده عقب اشاره کرد. علاوه بر این در مدل تیپ فول آپشن ساینا، ما شاهد وجود سیستم هشدار کم باد بودن لاستیک ها، قفل اتوماتیک درهای خودرو در هنگام بالا رفتن سرعت، امکان باز شدن اتوماتیک درها در حین خطر و تصادفات و همچنین نگهدارنده صندلی کودک هستیم. درصورتیکه هیچکدام از این امکات را در تیبانمی بینیم. جز یک مورد؛ آن هم سیستم ترمز ضد قفل abs و ۲ کیسه هوا است.

 

این مطلب را نیز از دست ندهید: معایب کروز کنترل چیست؟

 

مقایسه ساینا با تیبا از لحاظ آپشن و امکانات رفاهی

صحبت از وجود آپشن و امکانات رفاهی در دو مورد از ارزان ترین خودروهای بازار، شاید وقت تلف کردن باشد. اما برای کسی که میان خرید این دو خودرو تردید دارد، همین تفاوت های جزئی تجهیزاتی هم می تواند مهم باشد. ساینا از لحاظ امکانات رفاهی، وضعیت خیلی بهتری نسبت به تیبا دارد. شیشه های عقب و آینه های جانبی در ساینا به نوع برقی تغییر یافته اند. سیستم تهویه آن از نوع دیجیتالی می باشد و دماسنج هوای بیرون از کابین نیز در بیشتر مدل های ساینا به چشم می خورد. سنسور پارک دنده عقب هم از دیگر آپشن های کاربردی ساینا محسوب می شود ولی از سیستم کیلس خبری نیست و برای نصب این اپشن مدرن باید شخصا اقدام کنید. با بهترین مارک کیلس استارتر در اینجا آشنا شوید. در جدول زیر می توانید از جزییات امکانات رفاهی هر دو خودرو تیبا و ساینا اطلاعات خوبی به دست آورید.

 

خودرو

ساینا

تیبا

چراغ

چراغ‌های جلو هالوژن با قابليت تنظيم ارتفاع/ چراغ مهشکن جلو و عقب

چراغ جلو هالوژن با قابلیت تنظیم زاویه نور/ چراغ مهشكن جلو و عقب

تهویه مطبوع

تهویه مطبوع نیمه‌اتوماتیک

تهویه مطبوع دستی

شیشه

گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابرهای برقی جلو و عقب

گرم‌کن شیشه عقب، شیشه‌بالابربرقی جلو، شیشه‌بالابربرقی عقب سفارشی

سیستم هشداردهنده

سنسور پارک دنده‌عقب ( سنسور دنده عقب چیست؟ )

سنسور پارک دنده‌عقب سفارشی

آینه

آینه‌ جانبی برقی

آینه جانبی دستی یا برقی سفارشی

رینگ ها

رینگ فولادی یا آلومینیومی 185/60R14

رینگ فولادی، آلومینیومی سفارشی 175/70R13

سیستم صوتی

مولتی‌مدیا

رادیوپخش USB، مولتی‌مدیا سفارشی

سایر امکانات

کليد مجهز به ريموت، پشت‌سری تيلتدار صندلی جلو، دوربین عقب، طراحی‌شده بر مبنای استاندارد محافظت از عابر پیاده، نمايش دمای محيط بيرون

ریموت‌کنترل، کفی صندوق و زیرپایی سفارشی، دوربین عقب سفارشی

 

مصرف سوخت، تیبا بهتره یا ساینا؟

مصرف سوخت هر دو خودرو ساینا و تیبا در هر 100 کیلومتر از شهر 7 لیتر و در هر 100 کیلومتر جاده حدود 5 لیتر است. با توجه به مشخصات فوق ظرفیت مخزن هر دو 41 لیتر می باشد. یعنی با هر بار پرکردن باک ساینا و تیبا می توانید 600 کیلومتر رانندگی کنید. در کل مصرف سوخت این دو خودرو تفاوت چندانی با هم ندارند. در ایران از هر دو به عنوان خودروهای کم مصرف یاد می شود.

نکته: مصرف سوخت پراید در هر 100 کیلومتر 6.8 لیتر بنزین است که آن را در داخل ایران به خودرویی کم‌مصرف تبدیل کرده است. تیبا بهتره پراید؟

 

قیمت کیلس استارت

 

تجربه رانندگی با ساینا یا تیبا، کدام یک بهتر است؟

یکی از دلچسب ترین و شیرین ترین چیزها برای رانندگان حرفه ای، تجربه رانندگی و دلپذیر بودن خودرو است. مسلما تجربه رانندگی با ساینا به دلیل آپشن و امکانات رفاهی بیشتر می تواند از تیبا خیلی لذت بخش تر باشد. صندلی ‌ها ساینا نسبت به تیبا کمی ارگونومیک‌ تر شده و به همان میزان از راحتی بیشتری برخوردار هستند. یکی از بارزترین نکات منفی تیبا صداهای فراوانی است که در داخل کابین خودرو شنیده می شود و صدای موتور و صداهای بیرون برای ساکنین تیبان آزاردهنده است. در مقابل عایق بندی کابین ساینا به گونه ای است که صدای بیرون کمتر به‌ گوش می‌ رسد و برخلاف تیبا دیگر خبری از صدای پیچیدن باد در کابین به‌ گوش نمی ‌رسد، اما هنگامی‌ که دور موتور بالا می ‌رود صدای موتور تا حدودی آزار دهنده شده و آسایش سرنشینان را مختل می ‌کند.

 

تیبا بهتر است یا ساینا

 

خدمات پس از فروش تیبا و ساینا

خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی خودروهای ساینا و تیبا در سطح مطلوبی قرار دارد، البته وضعیت قطعات بدنه تیبا تا حدودی بهتر از ساینا است و قطعات بدنه این خودرو راح تر وحتی با قیمت کمتر قابل تهیه است. هر دو خودرو در بازار دست دوم وضعیت خوبی دارند و به راحتی قابل فروش هستند (البته نه در حد پراید!) !

 

مقایسه تیبا با ساینا از لحاظ شرایط بازار

اگر فروش خودروها را با هم مقایسه کنیم مشخص می شود که تیبا خیلی بهتر از ساینا است. در حالی که شرکت سایپا تبلیغات گسترده ای برای ساینا انجام داده بود، اما برخلاف انتظار در مقایسه با ساینا و تیبا، این خودرو با فروش ویژه ای همراه نشد. یکی از دلایل عدم محبوبیت ساینا این است که مردم خودروی ارزان‌تر را به خودرویی با ایمنی و ظاهر بهتر ترجیح می‌دهند.

 

نظرات کاربران در مورد تیبا و ساینا

بیشتر کاربران نظرات مثبتی به ساینا دارند. سهراب می گوید: ساینا خوش قیافه است جلو پنجره لکسوس بشه! مصرف سوخت و استهلاک در حد پراید، امکانات جدید سنسور دنده عقب و چهار شیشه برقی و آیینه تنظیم برقی و تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو و سیستم تهویه اتوماتیک... کاربر دیگری با نام علیرضا می گوید: بنده 2 سال تیبا داشتم و قبل از تیبا پراید داشتم،بزرگترین عیب تیبا ارتفاع 5 سانتی متر بیشتر از پراید بود که هندلینگ تیبا رو خیلی ضعیف کرده بود و اون قیافه زشت و کاپوت معروف به ژیان و سبیل هیتلر!، الآن هم ساینا خریدم، جادار بودن صندلی های عقب ساینا بهتر از تیباست چون تو کارت تیبا نوشته 4 نفر ظرفیت ولی ساینا 5 نفر. اما سینا نظر دیگری دارد و معتقد است که تیبا خریدش منطقی تر هستش نسبت به ماشین ساینا.

 

بالاخره تیبا بخریم یا ساینا؟

در نهایت در مورد ساینا بهتره یا تیبا، باید بگویم که ساینا از نظر ظاهری، امنیتی و امکانات رفاهی بهتر از تیبا است اما از نظر قیمت، تیبا در مقایسه با ساینا، مقرون به صرفه تر می باشد. از آنجا که هر دو خودرو عملکرد فنی یکسانی دارند پس انتخاب آن ها برای خرید به شما بستگی دارد. اگر زیبایی و امکانات رفاهی برای شما اهمیت زیادی دارد، ساینا انتخاب بهتری است ولی اگر از نظر قیمت، محدودیت دارید، باوجود اینکه ساینا چهره جدیدتری دارد و برخی آپشن‌های اضافی را در اختیار شما قرار می‌دهد، تیبا به دلیل قیمت پایین‌تری که دارد، گزینه منطقی‌تری است. فرقی نمی کند انتخاب شما کدام خودرو است اما خوب است بدانید که نگهداری و سرویس دوره ای خودرو از اهمیت زیادی برخوردار می باشد زیرا سرویس دوره ای ماشین به صورت منظم باعث کاهش مصرف سوخت و ایمنی بالاتر خودروی شما می شود.

 

تجربه رانندگی با تیبا یا ساینا، کدام یک بهتر است؟

تجربه رانندگی با ساینا از تیبا خیلی لذت بخش تر است زیرا ساینا آپشن، امکانات رفاهی بیشتر و صندلی های راحت تری نسبت به تیبا دارد و همچنین به دلیل عایق بندی کابین، صدای بیرون کمتر به‌ گوش می‌ رسد.

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
علی بشارتی گفته که :
چهارشنبه, 16 شهریور 1401
نظرات کاربران در مورد تیبا و ساینا چیه؟
مدیریت سایت در پاسخ گفته که :
با توجه به نظر کاربران ساینا از نظر ایمنی و آپشن از تیبا بهتر است.
اینستاگرام