چه ماشین هایی سقف پانوراما دارند؟

تاریخ : پنجشنبه, 07 بهمن 1400 | بازدید : 17989 | نظرات : 3

سقف پانوراما، یکی از آپشن های بسیار محبوب و یک ویژگی جذاب و لذت بخش برای هر خودرویی به حساب می آید. سانروف ها راه بسیار خوبی برای ورود نور طبیعی به داخل خودرو هستند، اما با سانروف، تنها افرادی که در ردیف جلوی خودرو هستند می توانند از منظره بالا لذت ببرند. به همین دلیل است که پانوراما، که به عنوان سانروف دو جداره نیز شناخته می شود، یک اختراع بزرگ است. با سقف شیشه ای پانوراما صندلی های عقب نیز می توانند از نور روز و منظره ای از آسمان یا ستاره ها لذت ببرند. درواقع این نوع سقف به گونه ای طراحی شده که قابلیت دیدن فضای بیرون از خودرو را بصورت کامل برای سرنشینان آن فراهم کرده است و نیز دارای جنس بسیار مقاومی بوده که در صورت تصادف و یا چپ کردن مانع از وارد شدن هرگونه صدمه‌ای به سرنشینان می‌شود. اگر می خواهید بدانید پانوراما ماشین چیست؟ چه ماشین هایی سقف پانوراما دارند؟ با ما در این مطلب از آپشن کالا همراه شوید.

 

چه ماشین هایی سقف پانوراما دارند؟

 

سقف پانوراما چیست؟

عبارت پانوراما، یک ریشه یونانی دارد و اگر بخواهیم آن را بـه فارسی معنا کنیم، بـه عبارت منظره و نمای کلی می رسیم. واژه انگلیسی پن به معنای کمال در چیزی است و کلمه هوراما که یک کلمه یونانی است، به معنای منظره است. ترکیب این دو کلمه، کلمه پانوراما را تشکیل می دهد. اما ماشین پانوراما چیست؟ معنی پانوراما در ماشین یعنی خودروهایی هایی که دارای سقف پاناروما هستند. نمای زیبایی که سقف های پانوراما در روز و شب دارند، برای مسافران بسیار جذاب و بعضا سرگرم کننده است. به طوری که امروزه بیشتر برندهای خودروساز مطرح دنیا، سعی کرده اند در مدل های مختلف خودروهای تولیدی خود از این نوع سقف استفاده کنند. نخستین بار، شرکت فورد در نسخه هاي‌ لوکس خود از سقف پانوراما استفاده کرد و بعد از آن  شرکت هاي‌ دیگر نیز بـه فکر استفاده از این نوع سقف اتومبیل افتادند.

در شب ها دیدن ستاره های آسمان، در هوای بارانی دیدن آسمان ابری، در روزهای آفتابی دیدن نور خورشید و ابرها ، همه و همه لذت هایی است که با داشتن ماشین پانوراما می توانید از آن بهره ببرید. سقف پانوراما شفاف اسـت و به دلیل وجود لایه محافظتی، از ورود 100 درصدی اشعه uv به داخل خودرو جلوگیری می کند. شیشه هایي کـه برای ساختن سقف ماشین پانوراما بـه کار می روند، ضخامت بالایی دارند، بـه طوری کـه در تصادف هاي‌ شدید نیز احتمال شکستن آن ها پایین اسـت. سقف پانوراما، در برخی ماشین ها کاملا ثابت اسـت، اما در برخی دیگر از ماشین پاناروما متحرک اسـت. بـه نوع متحرک سقف هاي‌ پانوراما، مون روف گفته می شود. در ادامه به بررسی مزایا و معایب سقف ماشین پارانوما می پردازیم   .

 

قیمت مانیتور سمند ال ایکس

 

پانوراما چیست

 

مزایا و معایب سقف پانوراما

 

مزایای سقف پانوراما

1. زیبایی

زیبایی و جذابیت را می توانیم یکی از مهمترین مزایای ماشین های سقف پانوراما نام ببریم. آپشن پانوراما، نه تنها به جذابیت ظاهری خودرو می افزاید، بلکه باعث می شوند که نمای داخلی نیز زیباتر و منحصر به فردتر به نظر بیاید. بدون شک خودروهای مجهز به سقف پانوراما به دلیل تیرگی شیشه روی سقف هم از نمای بیرون و هم از نمای داخل بسیار جذاب به نظر می‌رسند. این ایده جدیدی نیست و از گذشته‌های دور (و حتی امروز) همواره طراحان خودرو تلاش می‌شد تا در ترکیب رنگ‌های عرضه شده خودروها، تضاد رنگ سقف و بدنه رعایت کنند.

2. نفوذ نور بیشتر

ازدیگر مزایای ماشین سقف پانوراما، جذب بیشتر نور است. در ماشین سقف شیشه ای، نور کافی وارد کابین سرنشینان می شود، و نیازی به استفاده از وسایل روشنایی نخواهد بود.

3. دلبازی نمای داخلی

با تجهیز خودرو به سقف پانوراما، سرنشینان خودرو قسمت بزرگ تری از آسمان را در مقابل خود خواهند دید. این امر به دلبازی و بزرگتر نشان دادن فضای داخلی خودرو کمک می کند و احساس ترس و خفگی را از فضای بسته داخل خودرو در فواصل طولانی از سرنشینان دور می کند.

 

مانیتور چانگان ایدو

 

4. پرستیژ و کلاس بالاتر

آپشن سقف پانوراما اگرچه در خودروهای داخلی آپشنی کمیاب و نادر به حساب می‌آید اما می توانیم در برخی از خودروهای واراداتی لوکس مشاهده کنیم. از دیدگاه اجتماعی در دید بسیاری از خریداران، تملک خودروهایی با سقف پانوراما با پرستیژ و کلاس بالاتر همراه می باشد. جک صندوق برقی عقب خودرو و کیلس استارتر نیز از آپشن های مدرنی هستند که امروزه در بیشتر خودروهای مدل جدید می بینیم.

 

پانوراما چیست

 

معایب سقف پانوراما

1. قیمت

 یکی از معایب سقف پانوراما، قیمت بسیار بالای آن می باشد. سقف های پانوراما، بسیار گران هستند و به همین دلیل، بسیاری از شرکت ها برای کاهش قیمت خودروی خود، از این سقف استفاده نمی کنند. شاید برای برخی از افراد، آپشن سقف پانوراما به صرفه باشد، اما مطمئن باشید که برای بسیاری دیگر، یک آپشن بدنه بسیار گران قیمت است و صرفه اقتصادی ندارد.

2. افزایش دما در داخل

یکی دیگر از معایب سقف های پانوراما، افزایش بیش از حد دما درون کابین خودرو است. از انجا که استفاده از این آپشن باعث می شود تا نور آفتاب به طور مستقیم وارد اتاق خودرو شده و دمای داخل کابین بخصوص در روزهای گرم تابستان به شدت افزایش یابد و درنتیجه به سیستم تهویه خودرو فشار زیادی وارد شود. بنابراین استفاده از خودروهایی که سقف پانوراما دارند، در مناطق بسیار گرم و شرجی توصیه نمی شود.

3. شکستگی از معایب سقف پانوراما

با اینکه سقف های پانوراما، از شیشه هایی با ضخامت بالا تولید شده اند و احتمال شکستگی در آنها پایین است، اما باز هم ممکن است در اثر عوامل مختلفی مانند دما، فرسایش و... دچار شکستگی شوند. در برخی اوقات، شکستگی ها به حدی شدید است که برای رانندگان نگران کننده است. از این گذشته سقف پانوراما همانند سانروف به رسیدگی نیاز دارد و ممکن است در دراز مدت با از دست رفتن آب بندی و بروز نشتی مواجه شود. در این صورت هزینه تعمیرات بسیار گران و سنگین خواهد بود.

 

کروز کنترل چیست؟

 

4. افزایش پیچیدگی و هزینه‌ها

خودرو به خودی خود وسیله‌ای پیچیده و نیازمند به نگهداری و سرویس‌ دوره‌ای می باشد. افزودن مکانیزم سنگین، پیچیده و گران قیمتی چون سقف پانوراما به آن می‌تواند به هزینه‌های نگهداری و سرویس‌ دوره‌ای خودرو به شکل قابل توجه ای اضافه کند.

نکته: هزینه‌ تعمیرات سقف پانوراما در صورت بروز نشتی یا خرابی به مراتب از هزینه تعمیرات سانروف بیشتر است.

5. کاهش فضای کابین

کاهش فضای کابین از دیگر معایب استفاده از سقف های پانوراما در ساخت خودرو می باشد. زیرا برای جا دادن ساختار مستحکم‌تر سقف، شیشه‌ها، ریل‌ها و موتورها درون سقف مجهز به شیشه پانوراما، ضخامت داخلی سقف بسیار بیشتر از حالت استاندارد می‌شود. این موضوع ممکن است برای برخی از افراد قد بلند مشکل ساز شود و آنها نتوانند در کابین احساس راحتی داشته باشند.

 

چه ماشین هایی سقف پانوراما دارند؟

کلاس های خودرویی معدودی مانند خودورهای لوکس، سدان و شاسی به عنوان یک آپشن استاندارد از این نوع سقف استفاده می کنند و بیشتر خودروها مانند چری آریزو ۶ که یکی از گزینه‌های خوب برای خرید بهترین ماشین‌های چینی در ایران است دارای سانروف می باشد. در ادامه برخی از خودروهای مجهز به آپشن سقف پانوراما را به شما معرفی می کنیم.

 

مانیتور لیفان X60

 

Toyota Yaris
 

لیست ماشین هایی که سقف پانوراما دارند

 

Ford Fiesta
 

مزایای پانوراما

 

Volkswagen Tiguan
 

مزایای پانوراما

 

Mercedes A-Class
 

معایب سقف پانوراما

 

Range Rover Evoque
 

معایب سقف پانوراما

 

Skoda Octavia Estate
 

سقف پانوراما چیست

 

Jaguar E-Pace
 

سقف پانوراما چیست

 

Volvo XC90

 

مزایا سقف پانوراما

 


Tesla Model 3

 

معایب سقف پانوراما


Mercedes C-Class Coupe

 

معایب سقف پانوراما

 

نتیجه گیری:

اگرچه سقف پانوراما یک آپشن جذاب و بسیار سرگرم کننده است که باعث زیباتر شدن خودرو نیز می شود اما در بین مالکان خودرو، احساسات متفاوتی ایجاد می کند. برخی از کسانی که خودروهایی با این شیشه های لوکس بالای سر خریداری کرده اند، بر این باورند که این سرمایه گذاری ارزشش را داشته است. آنها خودرو خود را با نور طبیعی اضافی و احساس فضای دلباز دوست دارند. اما برخی دیگر برای اینکه دوباره خودرویی با سقف پانوراما بخرند، خیلی مطمئن نیستند. بدون شک نگرانی های ایمنی، شکایت از ترک های خطرناک و دلایل دیگر، این سانروف های کشیده همیشه مشتریان را کاملا راضی نمی کند.

 

سقف پانوراما چیست؟

این نوع سقف به گونه ای طراحی شده که قابلیت دیدن فضای بیرون از خودرو را بصورت کامل برای سرنشینان آن فراهم می کند و در چند سال اخیر بر روی خودروهای لوکس قرار می‌گیرد.

 

سقف پانوراما چه مزایایی دارد؟

زیبایی و جذابیت، نفوذ نور بیشتر، دلبازی نمای داخلی و پرستیژ و کلاس از جمله مزایای سقف پانوراما می باشد.

 

دیدگاه ها

نام و نظر خود را وارد کنید
نظر شما با موفقیت ارسال شد
اسماعیل گفته که :
یکشنبه, 21 اسفند 1401
بهتر است شرکت های ایران هم، نسبت به بروز کردن خودروهایشان کم نیارند و مردم با وقار ایران زمین را روز به روز امیدوارتر کنند.
امید دهقان گفته که :
پنجشنبه, 21 بهمن 1400
با سلام و درود فراوان از اطلاعات مفید و ارزنده سایت شما... استفاده کردم، موافق توضیحات داده شده هستم... به نظرم سقف پانوراما برای آدم های با طبع گرم، بسیار آزار دهنده و کلافه کننده است...
مدیریت سایت در پاسخ گفته که :
خوشحالیم که مطلب برای شما مفید بوده و ممنون از نظر ارزشمندتان
اینستاگرام